torsdag 5. mars 2009

Gode gutten

Stemningen har vært laber etter mandagens lille avvik fra normalen. Noe har plaget gutten i lengre tid og i går fikk mor endelig hull på byllen. Han og et par kamerater er ennå i snøhulefasen mens resten av guttene i klassen synes det er mest vettugt å snakke om babylaging i friminuttene. Dette synes W er helt unødvendig, og noe de ikke trenger tenke på før om mange år. Fruen er oppvokst på landet og er relativt vant med grove ord og uttrykk og kunne raskt bekrefte at de ikke direkte snakker om elskov og hyrdestunder! Det var også greit å fortelle sønnen at det var en del ord man selv ikke forstod i ung alder, men at man ihvertfall forstod nok til å ikke spørre hjemme...
Vi drakk te og snakket om dette med jenter, og at de ikke alltid synes det er så gjevt med gutter som strør om seg med f-ord, p-ord og andre ufyseligheter. Litt vittig er det jo å se ansiktsuttrykket til gutten når mor sveiper innom disse unevnelige ordene - han ser ut som om noen har trykt i ham en suppeøse med brekkmiddel. Måtte han alltid ha den holdningen til bannskap og andre ekle ord!
Vi fikk også oppklart at selv om det kan være ubehagelig å tenke på akkurat hvordan homofile har sex så er faktisk ikke det det viktigste i et homofilt forhold heller.
Det er uvisst hvor mye om gikk inn, men håpet er at alt det snakkes om i friminuttene skal han også kunne snakke med mor om ( eller far, men mor er fremdeles råere på å hale ut informasjon) Han sovnet ihvertfall greit i går, uten altfor mye å tenke på.
Det er nok ikke alltid så lett å være yngst i klassen og ikke mest på hugget ovenfor det andre kjønn.

ps
Det må legges til at dette med grove ord og uttrykk i oppveksten selvsagt ikke var i barndomshjemmet, som var kjemisk fritt for den slags. Mest sannsynlig hadde fruen et friskere ordforråd før hun fylte ti år enn hennes mor noensinne kommer til å opparbeide seg. Den bratte læringskurven skyldtes at alle ungene i grenda lekte sammen, og forskjellene i alder og livsvisdom var stor fra oppkjeftige gutter på 11-12 år til oss småterter på 5-6 år.

5 kommentarer:

  1. Næmmen naha, så søt han er da!!!
    Flott at det fremdeles er stas med snøhuler synes nå jeg..
    Min sønn på snart 9 har fått litt informasjon har jeg skjønt.
    Men han er ikke den hyppigste brukeren av F og P ord han heller, foreløpig er det altså langt mer stas med snøhuler og fotball!
    Og det synes mor er såre vel...

    SvarSlett
  2. Herlig! Håper han bevarer "uskylden" så lenge som mulig!! :)

    SvarSlett
  3. Hei dere trofaste! Jeg håper jo han vil vokse opp til en real fyr, og holde seg langt unna æsj-ord!
    De snakker nok om en hel del disse ungene. Da jeg fortalte om lommemannen for noen år siden viste han seg å være sjokkerende informert. Av en eller annen årsak er jeg ikke så bekymret for nummer to - hun er hakket med fremmelig...

    SvarSlett
  4. Så nydelig. Jeg smelter! Du er nå flink mamma også da, som får i stand slike samtaler. Jeg innbiller meg at det ikke er så enkelt, uten videre - men jeg har ikke barn selv, så jeg vet ikke.

    Men du - jeg liker bloggen din! :-)

    SvarSlett
  5. Takk! jeg føler meg tidvis som en elendig mor, men sånn er det vel emd alt - det går opp og ned. men jeg er innmari glad i disse to, og tror de liker meg også, selv om jeg maser fryktelig mye mer enn pappaen.

    SvarSlett