tirsdag 12. mai 2009

Bunad? Ja takk!

Fruen liker å se familien i bunad. De søte små har tilbragt de fleste nasjonaldager i full stas, og stort sett har stasen vært fruesydd. Nå har Woody bestemt at bunad klør, og det kan han ikke være belastet med. Diskusjonene har vært lange, og i forrige uke kapitulerte man. Det ble besluttet å anskaffe pen bukse, pen skjorte og slips. Den halvferdige vesten ble lagt bort, buksestoffet endte i stoffhylla og fruen sa ja til et par betalte jobber sånn på tampen.
Ved middagsbordet i dag detonerte sønnen bomben:
Mamma, jeg tror jeg tar bunad 17.mai likevel jeg!
Fruen var selvsagt ute av seg av lykke, og jubelen stod i taket i flere minutter. Woody føler seg som en prins som oppfyller alle mors ønsker; gå i bunad, kladde engelsklekser og la mor lese korrektur, lufte Laika og ikke gneldre om mer lego. Fruen føler seg akkurat nå som en vridd vaskefille... Vesten mangler knapphull, lommer og alle kantebånd skal syes pent til for hånd. Knebuksa skal klippes og syes. Og det trengs muligens en skjorte, og helt sikkert sko. Og jobbene man har sagt ja til skal også bli ferdige.
Kunne vi muligens utsette nasjonaldagen en ukes tid?

5 kommentarer:

  1. Jeg blir anpusten bare av å les det, men skjønner jo samtidig at et mors-bunad-hjerte svulmer av lykke!

    SvarSlett
  2. Jeg trodde først Høvdingen hadde bestukket ham med lego! Strømpene er ihvertfall i hus, nå mangler bare en stk ferdig bunad.

    SvarSlett
  3. Hehe.. stakkars bunadsmor.. Du får litt av noen dager!1
    Smurfene går garantert ikke i bunad, de har en far som hater 17. mai mest, deretter bunader. For der er alt stygt stygt!
    Fikk bunad til konfirmasjonen, og har etter gymnaset nesten ikke gått i den. Det er en fin grønn Nordlandsbunad. For et par år siden fant jeg den frem igjen.. og i følge min mor så er den ikke fint sydd sammen. Det er hun som har sydd den sammen.. på et kurs hos en dame som hun påsto lokket henne til å klippe minisømmonn i sidene. Snittet på vesten er helt forferdelig. men det kan nok rettes opp i om man vil.

    Får se om mine foreldre gidder å dra den med seg over fjellet når de kommer på besøk i hovestaden nå den 17.mai.

    SvarSlett
  4. May: De fleste bunader kan rettes opp! Her er det sånn at hvis Høvdingen skulle finne på å boikotte prosjekt barn-i-bunad, måtte han selv gått aktivt ut og skaffet anstendige alternativ. Resultatet sier seg selv.
    Oktava: Nettopp, Oi!

    SvarSlett