torsdag 14. mai 2009

Bunadpolitiet - er det meg?


Det hender man veileder litt om skikk og bruk og korrekt tilbehør til bunad, og gir råd og vink til de som spør om det. Selv når fruen påtreffer fjonge fjortiser med nettingstrømper og hallingstakk holder hun nebbet i ro, og bestemmer seg for at dette ikke er hennes problem. Tanken er at folk får spørre selv, å oppsøke ukjente menensker på gata for å lufte egne meninger, samme hvor historisk korrekte og draktmessig riktige de er, er ufint.
På den andre siden; Fruen har tidligere jobbet i en passe stor bedrift med sterkt fokus på bunad, og man har blitt utsatt for en del underlige henvendelser. Noen er allerede nevnt, en annen kommer her:
Kul kunde: Jeg har Østfoldbunad, og den har altså verdens kjedeligste skjorte. Nå har jeg tenkt å få sydd en brodert skjorte, sånn som venninnen min har. Hun har beltestakk, og de skjortene er bare såååå mye finere. Er du ikke enig? Jeg mener man må jo får lov til å tenke litt selv, og før i tiden brukte de jo det de hadde. Det derre bunadpolitiet skal bare passe seg. Jeg tror slettes ikke de kan så veldig mye i det hele tatt. Alle vet jo at alt var mye friere før. Er du ikke enig. Det ville rett og slett blitt lekkert, ikke sant?
Fruen: Du vet at jeg jobber her, dette er jobben min og utdannelsen min. Hva venter du at jeg skal svare? jeg kan jo ikke samtykke i at dette er en god ide. Hva du gjør hjemme har jeg ikke noe med, men du kan rett og slett ikke komme hit og be meg akseptere noe som går helt på tverke av mitt fag.
Kul kunde: jammen det er vel ikke så viktig. Og dessuten, dette bunadpolitiet skal jeg nok klare å overbevise!
Fruen: Nå jobber jo jeg her, og jeg er bunadtilvirker. Hvorfor i all verden er ikke jeg da bunadpoliti?
Kul kunde: Er du det?lamslått
Fruen: Jeg vet faktisk ikke, nei jeg tror ikke det. Men la oss si at jeg er det akkurat nå, og da vil jeg si en ting: du skal ikke ha beltestakkskjorte til din bunad. Det er galt. Og ja, jeg er en dårlig selger, så ikke ring sjefen og fortell dette!
Det kan godt hende denne kunden reiste til Telemark og bestilte en skjorte, og at hun oppfattet fruen som ei skikkelig reim. Men den sjansen valgte man å ta.
Fruen har selv blitt stoppet på gata og fått påpakning for galt forkle til bunad, men valgte rolig å vente til madamen hadde kaklet seg ferdig før hun pent presenterte seg, fortalte hva hun jobbet med og stilte et par utspekulerte spørsmål om den andres drakt ( som fruen oppfattet som mangelfull grunnet bart hode).
Bunadspolitiet er sjelden fagfolk, de er forståsegpåere som er glødende engasjert i sin egen bunad eller sitt eget draktdistrikt. Hvis man kler seg pent i bunad, dropper sesongens it-tilbehør og lar joggesko og ryggsekker vente hjemme, bør alle kunne få en riktig trivelig 17.mai uten unødig engstelse.

9 kommentarer:

  1. Altså. Når jeg tenker på bunadspolitiet så tenker jeg på sånne gale damer (og menn) som henger seg opp i detaljer som at stakken er en cm for kort eller at strøpebåndene ikke er knyttet riktig.

    At man har riktig skjorte til riktig bunad har da mer med sunn fornuft å gjøre enn noe annet?

    SvarSlett
  2. Det jeg syns er artig, er at mange engasjerer seg sånn! Men ulike drakter bør slettes ikke mixes, sånn som denne kunden foreslo! Og det er jo som Frøken Makeløs sier: sunn fornuft!

    SvarSlett
  3. Her er det bare å si seg hjertens enig med frøken makeløs og hh.

    SvarSlett
  4. Alle disse som har kjedelig ditt og kjedelig datt - hvorfor i all verden komponerer de ikke sin egen festdrakt? Så kan de bli akkurat så festlige de vil? *litt bunadspoliti-fakter, hmpf*

    Men en innrømmelse til slutt; jeg har IKKE på meg den rare lille kalotten av en kyse/lue som hører til bunaden min. Jeg blir så flat i bakhodet at jeg ligner Missing Link. Og det vil jeg tross alt ikke.

    SvarSlett
  5. *knis* ser for meg Syline som missing link!
    Jeg tenker heller ikke på folk som påpeker at man bør ha riktig skjorte til bunaden sin, som bunad politi på noen som helst måte.

    Men litt av vitsen med en nasjonaldrakt/bunad er jo å følge tradisjoner.
    Feks. må jeg ta stilling til HVER 17.mai, om jeg skal ha forkle eller veske på bunaden min, for de skal ikke bæres sammen - på min bunad!
    Selv om jeg selv synes at bunaden ikke hadde tatt noen skade av det!
    Det SKAl bare IKKE være sånn, og dermed blir forklet hengende og vesken blir med til byen for den har jeg bruk for til alt stæsjet mitt!
    Det dummeste jeg ser er nemlig damer så går i bunad og bærer på SVÆRE skuldervesker osv.

    SvarSlett
  6. Frøken Makeløs: ja, bunadpoliti er ene og alene opphengt i å ta folk, og legger sin sunne fornuft igjen hjemme.
    HH: Det er veldig moro - alle mener noe om bunad!
    Anonym: jeg også!
    Synline: Missing Link - det skulle jeg likt å se. jeg trekker skautet på og unngår speil før vi har kokmmet oss ut døra...
    HKH:Hvilken bunad er dette?

    SvarSlett
  7. Jeg har Vestfold bunad!
    Og fikk streng beskjed om at de 2 ikke skulle brukes sammen.
    Det er ikke noe Mamma har sagt altså.
    Vi fikk beskjed om det av de som holdt kurset mamma gikk på når hun sydde bunad til meg og seg selv, samt at jeg stadig har hørt det opp igjennom, fra folk på husfliden osv.
    Jeg har tilgode å se noen som bruker det samtidig, og i Sandefjord er det ENORMT med vestfoldbunader å se!

    SvarSlett
  8. Haha, jeg nøyer meg ikke med det vet du. Jeg lurer på hvilken vestfoldbunad du har!

    SvarSlett
  9. hahaha, nei du nøyer deg vel ikke med det!
    Vel jeg har altså...
    sort stakk og rødt liv, jeg har brodert forkle (hvit med orange og brunt broderi for det meste)- ikke det som er vevd og blått.
    Hjalp det noe eller skal du ha bilde også kanskje?

    SvarSlett