onsdag 27. mai 2009

Exquisite?

Fruen leser gjerne, og selv om hun prøver å holde et visst nivå slenger det gjerne innom en Marian Keyes bok, eller annen chick lit også. Her forleden endte man opp med en stk strålende verk av Danielle Steel, som er en svært produktiv skribent med en usvikelig tro på kjærlighet og rettferdighet for de gode i denne verden. Fruen er svært fascinert av fru Steels adjektivbruk, som må sies å være enestående. I boken skulle vår heltinne ha sex med sitt hjertes utkårede. Det må legges til at samme heltinne hadde blitt utsatt for umenneskelige overgrep, og absolutt ikke hadde noen som helst tillit til menn. Men altså, på et romantisk vertshus på Cape Cod skulle det skje, og helten hadde virkelig lagt seg i selen med roser, levende lys og champagne. Dette beskrives lyrisk, og avsluttes med at de ligger det, glade og fornøyde. Danielle Steel avslutter beskrivelsen med: It was exquisite.
Fruen ble lett overrasket over dette ordvalget. Så vidt man vet kan exquisite oversettes med utsøkt? Man har da lest en del beskrivelser om emnet opp gjennom tiårene, men utsøkt sex? Hva i all verden er det...

3 kommentarer:

  1. Utsøkt er heller ikke et begrep vi er særlig godt kjent med i byråkratiet. Vi er like undrende som deg.

    SvarSlett
  2. Nei dette var rart, sex kan kalles så mangt altså dersom den var noe i nærheten av vellykket(se der har vi et ord til), men utsøkt vet jeg ikke helt om jeg ville kalt det!
    Utsøkt det er mer noe en sier om et silkestoff, eller en sinnsykt god epleterte!
    fantastisk burde vært et bedre ord tenker jeg dersom hun ville beskrive noe som virkelig funket...

    Nå har vi jo andre mennesker rundt oss som også har en voldsom bruk av ord: Jeg er lykkelig som en lysfontene!
    Er en av de uttalelsene jeg kan komme på i farten.

    SvarSlett
  3. Kontorfronten: Utsøkt byråkrati? Neeei, det virker ikke helt troverdig.
    HKH: Huff, nå fikk jeg grimme tanker om hvordan herr lysfontene ville beskrevet deres ekteskapelige aktiviteter. Og enig - utsøkt er feil. Utsøkt skal ihvertfall ikke være skrukkete, sikkert ikke flekkete, og nei, det passer ikke. Eller - jeg skjønner ikke hvordan de i såfall har fått det til!

    SvarSlett