lørdag 27. juni 2009

En dag på systua

Fruen synes det er stas med litt variasjon i arbeidsdagen. Nå er det sjelden noe problem, siden arbeidsdagen gjerne brytes opp av barn som skal hit eller dit eller som har noe superviktig å berette fra sin dag, sin drøm eller sin fantasiverden. Men, selve arbeidsdagen kan godt være litt variert også. Det går mye i bunadsøm, mange bunader skal inn eller ut... Heldigvis, noen ganger oppstår jobber hvor man kan tenke litt utenfor rammene og gjøre noe mer kreativt. Bildet over er et eksempel på dette. Et ungt par skal gifte seg, og ikke i standardklær. De er nok over snittet opptatt av middelalderen og fruen syr modererte antrekk fra nevnte periode. Han skal ha grønn kjortel, hun skal ha rød kjole med fiolett overkjole. Det vil komme bilder av de ferdige antrekkene når de er klare for det!


Dette er en mer vanlig del av fruens hverdag, en bunad som skal justeres litt i vidden. I dette tilfellet en romeriksbunad. Fruen har brodert en slik bunad for noen år siden, og har en ting å si om den saken - det er morsommere med flere farger! Når man skal brodere en bunad synes fruen det er fint å sette seg daglige mål, og et kan f.eks være å brodere så og så langt med en bestemt farge, eller markere en rapport man skal ha ferdig. Trikset er å ikke gjøre dette uoverkommelig, men å ta et felt man vet med sikkerhet blir ferdig. Det har vist seg at motivasjonen øker med opptil flere hakk hvis man jobber seg godt forbi dagens mål...

3 kommentarer:

  1. Fruen imponerer meg igjen og igjen med sin fingerferdighet! Fantastisk flink i håndarbeid!
    Gleder meg til se middelalder-draktene :) klem

    SvarSlett
  2. Så artig med middelalderdrakter :-) Vurderte en gang å skaffe meg noe sånt i stedet for bunad men bestemte meg for at jeg ville følt meg utkledd i stedet for pyntet...

    Lykke til med jakten på forlag forresten! Jeg kjøper boka :-) Kanskje du skulle startet en facebook-gruppe/bloggergruppe for å samle nok lesere til at noen vil gi den ut?

    SvarSlett
  3. Embla: Takk! jeg var elendig i håndarbeid på skolen, men det har tatt seg opp etterhvert.
    Ragna: jeg holder en knapp på bunader gitt. Forlagsjakten fortsetter. Det hjalp at mannen kom hjem med hvitvin og smiskegaver i går kveld!

    SvarSlett