tirsdag 30. juni 2009

Tips i kampens hete

Dette er ment som en kort veiledning i utsagn man bør styre unna hvis man ønsker at lokalsamfunnet skal vurdere deg til å være en egnet og vettug mor.
1.scene: På helsestasjonen, første treff med barselgruppe og alle skal fortelle litt om hvordan det føles å være mor. Man er lettere ustelt, søvnløs på tredje uke og ungen vræler. Fire stykker hyller moderskapet opp i skyene, og så er det din tur. Man kan da si noe slikt: Første gang jeg opplevde morsinstinktet var natt til torsdag forrige uke, klokken tre på natta på badet. Ungen remjet i vilden sky og mitt instinkt tilsa å klaske ham i veggen med hodet først. Men - jeg gjorde det ikke. Det var da jeg skjønte at morsinstinktet er sterkere enn viljen til å overleve.
Eller, man kan si noe annet...
2.scene: På dannet kafé i anledning bryllupsdag. Barnet i trilla har fått økologisk og politisk korrekt druejuice. Litt for sent oppdager man hva alle andre gjester for lengst har spottet; juicen har nøyaktig samme farge som foreldrenes rødvin.
3.scene: på vei fra varm dag på strand med ukjente mennesker foran og bak. Ikke si til sønnen på ti år; stikk og hent bilen du, så venter vi her.
4.scene: I barnehagen til den nye assistenten. Vi henter henne i morgen ettermiddag!

Og hvis dere tviler, fruen elsker sine barn.

8 kommentarer:

  1. Hehe.. slike ting skal man fortsette å si.. og man trenger ikke legge til for ordens skyld at man elsker sine barn. Det skjønner alle med litt gangsyn. De som ikke har gangsyn.. de bryr vi oss ikke om. Herlig.

    SvarSlett
  2. Hehehe... Jag diggar dej, jag diggar dej, jag dig-dig-diggar dej!

    SvarSlett
  3. ha, ha! Syns man godt kan si både det ene og det andre, jeg, uten at man er "dårlig" mor for det. Spør du meg, har alt dette "perfekte mor, barn, mann, hus og hytte"-syndromet gått alt for langt!! :)

    SvarSlett
  4. Mykstart: jeg vet egentlig det, men oppdaget her forleden at en noe biskt utseende mor på skolen jobber i barnevernet, og siden hun overvar en noe uheldig utblåsning ved henting av varmt barn har man blitt litt skyggeredd.
    Alt godt: Og der fikk jeg den på hjernen...
    HH: Enig! Jeg prøver å ta meg sammen og senke skuldrene litt. Her er det ikke dukkestue hele dagen, for å si det slik.
    Astrid: Takk! Slike opplevelser er alltid bedre i ettertid! Og jeg har blitt god venninne med flere i nevnte barselgruppe, så de tok det pent. kanskje de egentlig var enige?

    SvarSlett
  5. Eplejuice og pils er også veldig likt ... Tenkte på det senest under ferien vår.

    Det er bare et par dager siden jeg foreslo at storesøsters venninne kunne få ha lilletrollet vårt på foring i sommer ;)

    SvarSlett
  6. Ja, det er også sltfor likt!

    SvarSlett