onsdag 20. januar 2010

du skal ikke selge skinnet

før bjørnen er skutt, het det. Nå til dags mener enkelte sterke krefter at skinnet ikke bør selges i det hele tatt. Pelsbransjen har ikke seilt i medvind de siste årene, butikker legges ned og med ujevne mellomrom blir tv-skjermen fylt med de grusomste bilder av lidende pelsdyr med blanke øyne og stygge sår. Til dere som synes dette er vel og bra og nå forventer et flammende innlegg mot pels - sorry, det kommer ikke her.Det finner dere andre steder. Her får dere om ikke den rake motsetning, så ihvertfall en noe annen vinkling.
Fruen vokste opp med en jaktende far.Han satt i en vinterkald jaktbu om nettene og ventet på at reven skulle komme og godgjøre seg med tørket frukt, og han satte feller i de periodene det var lov. Skinnene ble skrapt og hengt til tørk i kjelleren, og når han synes det var mange nok sendte han bunken til Oslo Skinnauksjoner. Dette foregikk slik han hadde lært det i sin barndom, og var en fin biinntekt og sikkert også en hobby. For oss var ikke dette annerledes enn at han skjøt ryper og solgte til delikatesseforretninger i Tigerstaden.
Denne typen kommersiell jakt er det mer eller mindre slutt på, blant annet fordi kravene til samsortering av skinn har blitt høyere.Dessuten er inntjeningen så pass lav at de færreste ville synes det var en aktuell ekstrainntekt. Derfor er de aller fleste pelsplagg i dag sydd av dyr fra pelsfarmer.Fruen har vært på et par- tre pelsfarmer. Og ja, det lukter vondt. men det gjør det i et revehi også.De fleste pelsfarmere steller pent med dyrene sine ettersom dette er et levebrød. Det er ikke noe de gjør bare fordi det var morsomt og så har de gått lei og lar dyrene ligge og vansmekte i burene sine. Det er med pelsdyr som med andre dyr, godt stell gir god pels. Dårlig stell gir dårlig pels. Dårlig pels gir lav pris, lav fortjeneste og det vil på sikt bli vanskeligere å få solgt skinnene.
Det er slik at i Norge finnes det en pelsnæring, den er liten og vil sikkert ikke bli større enn det den er nå ettersom det er liten rekruttering til faget og det er nå en gang slik at negativ omtale i media ikke øker rekruttering til noe som helst.
Fruen har full forståelse for at ikke alle synes pels er det minste naturvennlig eller fornuftig i vinterkulden, men vet dere hva - arranger et fredelig demonstrasjonstog. Gå pent og rolig gjennom gatene. La være å ramponere butikker og hetse mennesker som jobber med pels. De gjør jobben sin, og noen av dem må gjøre jobben sin i visshet om at det står en gruppe mennesker utenfor butikken og deler ut løpesedler og som har full oversikt over de ansatte.
Til slutt et lite tips til dere på utsiden, hvis dere er med ennå...Legg diskusjonen på et saklig nivå, pakk bort rødmaling, lim og usaklige bannere og prøv å gå i dialog med bransjen, ikke enkeltpersonene. Og til slutt bør dere ha dette i bakhodet; om man legger ned alle pelsfarmer i Norge - tror dere virkelig at all pelsproduksjon blir borte da? Vi ser ikke helt bort ifra at det sitter andre land på gjerdet og er hoppende klare for å overta, og det er ikke sikkert at disse landene har på langt nær så god oppfølging av husdyrhold som Norge faktisk har.

5 kommentarer:

  1. Først vil jeg si at dette var et flott innlegg, et nokså viktig et også.
    Det du sier er jo helt sant.
    Jeg tror heller ikke at vi får avskaffet bruk av pels.
    Da må det jo være bedre at seriøse norske aktører står for forsyningen av pelsen enn at andre som kanskje ikke har de samme kontrollene osv. kommer til.
    Jeg synes dessuten at rødmaling og lim osv. er pasè.
    Skal man diskutere pels og pels næring bør man sørge for å ha gode argumenter og ikke malingspann.
    Selv kunne jeg ikke tenke meg å ha pels.
    Når så det er sagt, synes jeg det er en forbanna uting at eldre damer som har hatt pelsen sin i kanskje 30 år og vel så det, skal få denne ødelagt av spray maling eller bli slengt usakligheter etter på gata.
    Jeg synes disse dyrevern aktivistene gjør mye bra, men jammen gjør de mye dumt også!!!

    SvarSlett
  2. Så enig så enig! Som den stolte eier av en (over 50 år gammel) minkpels, kjøpt av bestemor for sårt opptjente penger, som jeg er /var (henholdsvis pelsen og bestemor) fryktelig glad i - vil jeg ha meg frabedt frekke ubetenksomme og lite saklige kommentarer. JA til omsøm, ja til redelige aktører i bransjen!

    SvarSlett
  3. Jeg skal ikke gjenta her at jeg er helt enig i at hærverk og malingskasting er uakseptabelt. Men har du sett at NOAH har svart deg på bloggen min? :-)

    SvarSlett
  4. Velskrevet og klokt innlegg - som alltid fra den kanten!

    SvarSlett
  5. HKH: takk for fin tilbakemelding! jeg har en minkjakke som jeg ikke bruker, men det er fordi jeg synes jeg ser ut som en hoggestabbe med den på. Om noen hadde helt rødmaling på meg skulle de fått bank!
    Gunda: Takk, og pels er veldig naturvennlig og som du nevenr har pels lang holdbarhet. stort pluss!
    Frøken makeløs: Jeg så det... vi er nok ikke helt enige, jeg og NOAH.
    Sulvis: Takk! Jeg er jo buntmaker, så pels er en delav livet mitt.

    SvarSlett