tirsdag 19. januar 2010

Knips dem på fingrene!



Noen spørsmål dukker alltid opp i løpet av et bunadkurs, og et av dem er viktigheten av å ha et broderi som er like pent på vrangen som på retten. Nå er dette muligens å banne i kjerka, men Fruen synes hovedfokuset bør ligge på retten som folk faktisk ser. Ja visst skal tråder festes pent på vrangen, knute på tråden er fy-fy, og sannheten er at jo penere det er på vrangen jo lettere er det vanligvis å presse broderiet når det er ferdig.
Likevel - forsiden er det viktigste. Så spør selvsagt noen enda en gang om ikke vrangen er like viktig, sånn i tilfelle andre ser på den. Fruens holdning til dette fenomenet er klar; Uhørt oppførsel! Hvis noen begynner å tafse oppunder stakken din skal du bare knipse dem på fingrene. De har da vel ingen ting å gjøre der?
På bildet ser dere utsnitt av vrangsiden på Fruens bunad, som det går fremover med men dog ikke i helt ønsket tempo.

7 kommentarer:

  1. Oi! Nytt design hver gang jeg er inne her nå ;-)

    Til innlegget ditt vil jeg bare si: Amen!

    SvarSlett
  2. Hadde jeg sydd så pent som deg, ville jeg for all del ønsket at folk tafset under stakken min!

    SvarSlett
  3. Synline: Skal roe meg nå - den forrige ble veldig, veldig grønn.
    Neglecta: Her skal det ikke tafses!

    SvarSlett
  4. Ja, hva ER det slags idé at man skal sjekke vrangen, enten det nå gjelder bunad, duk eller andre håndlagde ting? Jeg har alltid syntes dette er ufattelig frekt.

    Men nå skal det legges til at vrangen min på langt nær er så plettfri som din, så jeg har litt mer grunn til å bli urolig når folk famler og vil snu på testiklene... eh, jeg mener: tekstilene.

    Ønsker deg god helg!

    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  5. Hanne: jeg tok jo bilde på et særdeles vellykket sted da... Og enig - det er en uting med den der plukkingen på innsiden av tekstiler.

    SvarSlett
  6. Helt enig. Selv om jeg har lagt ut bilde av begge sidene av mitt nystrikkede håndkle i dag.
    Pen plattsøm (heter det, gjør det ikke?) er bare helt nydelig!

    SvarSlett
  7. BrittÅse: jeg liker plattsøm, da kan jeg tenke mens jeg syr.korssting blir for mye styr og telling.

    SvarSlett