tirsdag 12. oktober 2010

De gode samtalene

De gode samtalene med Woody oppstår helst mens vi pusler på kjøkkenet, eller i reklamepauser når vi slanger oss foran fjernsynet. Da dukker, via omveier, de merkeligste temaene opp og skal gjennomanalyseres. Han er en ettertenksom ung mann som ikke kaster ut hverken spørsmål eller svar i utide, noe som tidvis kan fortone seg som ren tortur for den noe mer utålmodige mor.
Queenie derimot har en vitebegjær av typen som skal dekkes øyeblikkelig. Det å sette seg rolig ned og resonnere og gå gjennom tidligere utdelt informasjon er ikke alltid den mest opplagte løsningen. Så her en dag ved middagsbordet stilte frøkna følgende spørsmål mellom to munnfuller mat:
Hva er en hore?
Klokt og kjapt fylte Høvdingen munnen med mat og var utilgjengelig for kommentar...
Så satt man der da, for hva sier man? Hvordan forklarer man dette for en jente på åtte år? Og, hvor har hun i det hele tatt hørt dette ordet? Ikke for det, man var vel selv relativt bevandret i stygge ord&uttrykk i tilsvarende alder; noe skal man ha igjen for å leke med eldre gutter!
Løsningen ble kort: Du vet hvordan man lager barn? Vel, noen menn synes det er så moro at de gjerne betaler damer for å gjøre det oftere. De damene kaller man horer.
Der kunne vi selvsagt ha skiftet tema til kjøttkaker og korpsspilling, men Queenie hadde fått blod på tann og lurte på hva man kaller den slags menn?
Idioter, sa mor da.
Og Woody satt der og tygde og tygde, for han er av de sarte sjeler som mister matlyst og livsgnist når han hører uhumske ord.

8 kommentarer:

  1. oi oi.
    Synes du gjorde en bra jobb.

    SvarSlett
  2. ja, det der er ikke lett noen ganger når temaet blir litt annerledes enn man kanskje hadde tenkt seg og ikke er helt forberedt på hvilke veier slike samtaler kan gå....
    Syns det er morsomt å tenke tilbake på slike jeg.

    SvarSlett
  3. Dette takla du bra! Ikke alltid like lett. Jeg fikk spørsmål om hva voldtekt er....radioen med nyhetene sto på i bakgrunnen mens vi lagde frokost. Der gikk grensa for meg og jeg svarte "vet ikke, hørte ikke riktig....". Heldigvis ga hun seg. Det er liksom ikke alt av verdens råskap de små trenger å introduseres for.

    SvarSlett
  4. Underveis: Takk! Det hjelper jo når hun vet om dette med forplantning...
    Husmorpjatt: Det er morsommere etterpå:)Jeg er glad de spør, det er bedre enn at de går rundt og grunner på alskens merkelige saker.
    Elisabeth: Haha, been there...jeg definerte det som skikkelig, skikkelig juling!

    SvarSlett
  5. ...og nå må du huske på at du aldri kommer i skade for å titulere din bedre halvdel "idiot" dersom det skulle koke over en dag, for da har du et forklaringsproblem...men forhåpentligvis koker det ikke over så ofte :-)
    netty

    SvarSlett
  6. Emaljepiken: Haha, jeg skal vokte meg vel!

    SvarSlett
  7. -synes slike spørsmål beriker dagen litt jeg :) Når barn undres over ting, tenker jeg de fortjener et svar. Et svar og en forklaring som de kan forstå. Godt jobbet fru storlien :)) det her klarte du bra

    SvarSlett
  8. guri jeg leste dette først nå, jeg ler så jeg griner!
    godt sagt!

    SvarSlett