torsdag 7. oktober 2010

Syntetisk garn på våre barn

Det er utvilsomt høst. Queenie har ryddet luelageret og er klar for fornyelser. Et kort sveip innom et par butikker fylte henne med handleglede og Fruen med irritasjon. For hvorfor i all verden er  det nødvendig å produsere så mange lekre luer i syntetisk garn? 
Fruen vokste opp med en mor som anser syntetiske fiber for å være et djevelens produkt, og selv om man selv er noe mer nyansert så er virkelig ikke dette noe å kle små barnehoder med. Der ren ull holder regn og snø ute vil en polyesterlue bli våt og tung, illeluktende og umulig å tørke i løpet av en dobbel skoletime.
Så, hvorfor er det så viktig å holde prisen så lav som overhodet mulig når man kan legge på noen kroner i materialkostnader og lage en lue som ikke nupper og som holder små barneører tørre og friske?

Her løses problemet ved en reduksjon i eksisterende garnlager, et kjapt nettsøk på alpelue og påfølgende sofahygge. Men, om den lekre lua vi så i går hadde vært i ren ull, da hadde den blitt kjøpt og Fruen kunne strikket videre på egen jakke.
Og nei, det kommer ikke bilder før lue og jakke er ferdig - det får være måte på å vise påbegynte strikkerier !

7 kommentarer:

  1. Oops! Føler meg truffet av det siste der - jeg viser jo omtrent bare bilder av påbegynte strikkerier ... He, he, he.

    SvarSlett
  2. Jeg synes det ofte er vanskelig å få tak i skikkelig ull i butikkene, til voksne også. Det hjelper liksom fint lite om plagget SER varmt ut.

    SvarSlett
  3. Sulvis: Det er jo lettere å ta fine stemningsbilder av påbegynte strikkerier...Og siden de søte små ikke avbildes i gjenkjennelig positur blir det sjelden vakre utsnitt av de ferdige plaggene heller.
    Filifjonka: Enig, mye syntetisk for voksne også.

    SvarSlett
  4. Enig. Da vi gikk i spendern, sa min mor speiderlederen, at det var strengt forbudt med fleecegenser inntil bålet. ULL, ordentlig ull.
    Og i alle år i barnehagene der unga mine har gått, har vi fått ros for bestemorstrikka ullbukser og sokker og gensere. Varme barn!
    Helt enig - mye rart å få kjøpt!!

    har også ei venninde som syr barnetøy av brukt, eller godt vaska stoff, de blir kjempelekre!
    Det er utrolig mye kjemikalier i klær vi kjøper i butikken.
    www.soltoy.com
    God helg!

    SvarSlett
  5. Enig! Jeg er oppvokst med en syntethatende mor og bærer nok preg av det. Så jeg irriterer meg også over alle de fine luene som ikke er så fine likevel...Godt jeg kan strikke og nå minte du meg på at jeg hadde planer om å strikke en litt alpelueaktig sak til sjuåringen. ☺

    SvarSlett
  6. Jeg hater syntetstoffer både til meg selv og på små barnekropper. Det er klamt og ekkelt og varmer ikke når det er vått som ullen gjør. Dessuten skal det lite til før man står i brann.

    Jeg har handlet mye basis plagg på Nøstebarn og så tar jeg heller en bomullstøye utenpå hvis jeg vil variere litt. For mye nøstebarn er kjedelig. Nå har jeg også begynt å strikke, og fryder meg over alt jeg kan lage til datteren min, meg selv, og andre.

    Tone, hvis du vil ha 100% ullfleece jakker til deg selv eller dine barn så finnes det på Nøstebarn.

    SvarSlett
  7. Tone: Vi har visst samme speideroppdragelse!
    Elisabeth: Her er det ny aleplue på gang nå, ettersom jeg gikk i amatørfelle nr. 1 og ikke sjekket strikkefasthet. Nå har barnet fin og litt baggy lue, og venter på alpelue...
    Mamma&mer: Syntet er ekkelt! Vond lukt blir det lett også...Nøstebarn har mye fint, jeg har kjøpt en del klær der da de søte små var små, og mye garn.

    SvarSlett