mandag 5. november 2012

reparasjon av bunadskjorte


Alle prektige husmødre over en viss alder behersker kunsten å snu snipper på sin ektefelles skjorter.
Selv kjenner man ikke veldig mange som fortsatt bedriver den slags arbeid, selv om det absolutt har både en økonomisk og miljømessig gevinst.
På bunadskjorter derimot hender det man kommer over skjorter som er godt brukt og dertil slitt i nakken. Og om skjorta ellers er pen, broderiene like fargerike og alt passer like godt som for noen tiår siden så er det ingen vits i å bytte hele skjorta.
Noen ganger kan man sy helt nye mansjetter, eller ny krage.
Men som på denne, hvor all slitasjen befant seg på innsiden av halslinningen var ikke det nødvendig.
Noen ganger lager man en lavere halslinning, ved å fjerne baksiden, brette ned og sy nye musetagger.
Det var ikke aktuelt her, ettersom broderiet noen steder går helt opp til musetaggene.

Løsningen ble å legge et ekstra lag med lin på innsiden, sy det fast for hånd på sidene, mellom hver musetagg og til slutt i nederkant.

Skjorta er like fin og det slitte området er beskyttet og dekket.

Husk bare en ting; vask stoffet som skal felles inn før du feller det inn. Lin krymper.
Det er forholdsvis irriterende å bruke tid på å felle inn et uvasket stoffstykke i en skjorte som har vært brukt og vasket over tid.
Hva som kan skje?
Joda, du ender opp med en halslinning som minner påtakelig om bølgepapp og som er umulig å stryke glatt.
Ergo; klipp til et stykke stoff, ta høyde for krymping, sikksakk rundt, vask i maskin, tørk, stryk, klipp etter mål, fell inn.

Lykke til!
Det er lett å tenke at hele skjorta må kasseres. Det stemmer ikke.

4 kommentarer:

  1. Snu snipper på ektefellens skjorter!? He he, nei. Ingen prektig husmor, nei.

    Denne er til deg: http://innerstiveien.blogspot.no/2012/11/elskelige-meg.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller. KJøper heller ny, på salg.
      Takk for award. Skal markere den veldig snart:-)

      Slett
  2. Hver gang jeg leserinnlegg i kategorien Bunad her hos deg tenker jeg at du er jammen nevenyttig. Så FLINK du er!

    SvarSlett
    Svar
    1. TAKK!
      jeg føler meg ikke så veldig flink her jeg sitter og pusler, så det er hyggelig når noen sier det.

      Slett