tirsdag 4. november 2014

Stort og smått

Noen ganger, når kunnskap skal tilegnes og omsettes i pertentlig broderte detaljer i hvitt på hvitt må jeg ty til sterkere farger. Orange og turkis for eksempel - det er en fargekombinajson hvor du ser alle feil. Eller, vi kan blåse stingene opp i stooor størrelse. Det er naturlig nok mye lettere å se et rutenett på en centimeter enn tre millimeter...


Men når alt kommer til alt så blir det stort sett alltid finere når man gjør det "på ordentlig".



Det påbegynte broderiet skal bli forstykket til en Malobunad fra Romsdalen. Dessverre ble ikke fargegjengivelsen så god som den burde vært, og da vil jeg heller kjøre svart-hvitt enn udefinerbar blå. Og ja, det var noe som ikke stemte i det ene hjørnet, men det er rettet opp nå.



3 kommentarer:

  1. Artig at du syr malobunad, den er det mange som har i slekta. Men ikke jeg, jeg har vågstrandsbunad. Og jeg må ha ny vest, og har så lyst å sy sjøl, men vet ikke om jeg tør...

    SvarSlett
    Svar
    1. Kom på kurs da vel:-)
      Dessverre er det ikke jeg som broderer denne, men en flink kurselev. Neste år skal jeg sette nåla i en Bolsøybunad - det gleder jeg meg til.

      Slett
  2. Å Malobunad! Så artig å se den her! De mange bunadene fra Romsdal er ikke så viden kjent, har jeg inntrykk av.

    Jeg har en som mor mi har sydd til seg og som jeg har arva. Min bestemor hadde en Malobunad som selveste Mali Furunes (hun som utarbeidet Malobunaden) hadde sydd. Har lyst til å sy selv en gang, men jeg har jo en fullt brukendes allerede, så det får bli til avkom.

    SvarSlett