torsdag 9. april 2015

Omsøm av bunad

Vårens nye kurstilbud, eller skal vi kanskje kalle det et prøveprosjekt, er kurs i omsøm av bunad. Ikke i kreativ forstand som i re-design, men som i justering av størrelse. Det er jo ikke alle forunt å holde seg i eksakt samme form hele livet, og da kan endringer være på sin plass.
Kurset skal gå over tre torsdagskvelder, tre timer hver gang og jeg vet ikke helt hva jeg kan forvente. Blir vi ferdige? Blir vi ferdige andre kurskveld, slik at vi kunne hatt et kortere kurs. Eller kanskje burde det vært lenger.

Del en av arbeidsdagen har blitt brukt til å sy om en festbunad fra Gudbrandsdalen. Eller, den er ikke på langt nær ferdig ettersom eksisterende sammensying må sies å være av den usedvanlig solide sorten. Tre sømmer holder stakk og liv sammen, med små,små sting. Hadde jeg gått på kurs ville jeg garantert brukt første kurskveld bare på å demontere.
Jaja, i slike situasjoner er det ikke akkurat salmer som strømmer fra systua. Og når det som ikke ligner salmer i det hele tatt kan høres gjør Laika det mest fornuftige hun vet om, hun gjemmer seg.

PS.
Først kalte jeg innlegget ut&inn og opp&ned, men så fikk jeg en vag følelse av at det kan tolkes på flere måter så jeg går for en mer stødig overskrift.


2 kommentarer:

  1. Hehe, det er lurt å tenke gjennom overskriftene ja! Men du kunne jo få ett hopp i antall besøk :) Jeg skal sy om bunaden til 17.mai, for gang nr ørtenogfjørti. I fjor tenkte jeg mest på å sy ny vest, for den var så treng, nå skal jeg sy inn, for den er for stor :) HURRA!

    SvarSlett
  2. Haha, ser at den kunne misforstås! :-D

    Dette hadde egentlig kanskje vært noe for meg... Min datter skal arve en nordfjordbunad etter min tante, og det er litt forskjell både i lengde og bredde på de to.

    SvarSlett