lørdag 30. mai 2015

Kropp er topp, men ikke i alle kanaler

Jeg har akkurat hørt Orange is the new black på lydbok.
Dette er Piper Kerman fortellling om sitt opphold i et amerikansk kvinnefengsel. Jeg har sett første sesong av tv-serien, mye av det sammen med husets sekstenåring fordi jeg tenkte det var interessant med en litt annen vinkling på fengselslivet. Annen sesong ligger også på netflix, men jeg har ikke helt fått ånden over meg og sett mer enn en kvart episode.
Jeg vil her innrømme at jeg rødmer opp i hårrøttene og synes det er ulidelig flaut å se detaljert sex på tv. Det har ikke så mye å si hvem jeg ser sammen med - det er flaut. Men aller flauest er det å sitte med ungene og se og høre. Vi har derfor blitt enige om at det i gitte situasjoner er helt greit å gå på kjøkkenet og sette på tevann, velge tetype, heller over i kopper, hente te.
For å si det som det er- det ble mye te da vi så Orange is the new black. Veldig mye.
Jeg var derfor spent på boka, og usikker på om jeg ville få lyst til å sy ørene  mine igjen med kryssesting etter halvveis avtjent soning ( jeg prøvde meg på fifty shades, den er om mulig enda verre på lydbok...tenk dere åååååndeløøøøøøse sukk)

Og så var det en fantastisk bok! Joda, det skrives at mange er gay for the stay, og vi skjønner at det er sex både her og der. Men ikke den grassate mengden, og ikke så detaljert.  Boka handler mer om hvordan det er å være i fengsel, i et helt nytt, fullstendig ukjent og ganske skremmende miljø. At det i tillegg er et fengsel og man ikke kommer seg noe sted er en del av det hele. Vi hører om vennskap og skjebner, vi forstår hvor lett det i enkelte miljøer kan være å havne på skråplanet. Det er et tankevekkende innlegg om hvor lett det er å ta gale valg, og hvor viktig miljøet du vokser opp i er.
Og aller viktigst - det er en ganske tydelig fortelling om hvordan fengselssystemet i et land som har 25 % av verdens fanger fungerer.

Det er veldig mye sex på tv, og det føles som om det bare blir mer og mer.
Og jeg undres om vi trenger dette? Er det nødvendig å se detaljerte skildringer av samleier i akrobatiske former, med lyd? Øker det på noen som helst måte underholdnings
Vi så netflix-serien om Marco Polo i juleferien, og jotakk, vi har skjønt hvordan den store Khan valgte sine konkubiner. Vi fikk budskapet, grundig belyst fra opptil flere vinkler. Har det blitt slik at det ikke er underholdning før vi får se kroppslig utfoldelse    med håndholdt kamera? 

Tankevekkende er det også at mens vi dynges ned med det som jeg kaller tv-versjonen av sex, klages det på Newton som logisk og nøytralt forteller barn og ungdom om kropp og sex. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de som klager på dette bør ta seg en runde på andre serier og finne andre arenaer for klaging. 

Vi trenger ikke  gå tilbake til tiden der vi fikk servert tog som kjørte inn i tunneler, fossefall og andre forslitte floksler, men liiitt færre kroppsdeler i fri utfoldelse?




1 kommentar:

  1. Hehe, jeg har sett begge sesonger av OITNB, jeg elsker den serien. Jada, litt sex også, er jo bare litt krydder. Fascinerende er jo selve historien, som du skriver, og jeg gleder meg til sesong tre.
    Fifty Shades har jeg lest, men ikke sett på kino. Jeg vil ikke se den alene, og er litt halvkresen i forhold til hvem jeg vil se den med.
    Når det gjelder Newton-serien, har jeg ikke sett den. De har sett endel Newton på skolen, men denne får de ikke se. Jeg har imidlertid tillit til at dette også blir servert på en skikkelig måte, som alt annet.
    Må få sett den... jeg kan vel egentlig ikke uttale meg om noe jeg ikke har sett...?

    SvarSlett