mandag 14. mars 2016

kurs i generell bunadsøm

Hvordan foregår egentlig et kurs i generell bunadsøm?

Noen har tatt kontakt og spurt om det er meningen å gå gjennom en materialpakke som tar for seg 
de mest typiske broderi- og sømteknikker,  samt ulike måter å kante, rynke, foldelegge og på andre måter tilpasse stakk og liv.

 


 


Det er ikke akkurat slik...

Idéen er at deltakerne tar med en komplett materialpakke med ferdig klippete deler eller stoff og mønster og sømforklaring. Dette avtales på forhånd, slik at jeg vet hav som kommer og eventuelt kan lese meg opp hvis det skulle komme en bunad jeg har mindre kjennskap til.

I vår har jeg et assortert utvalg bunader på de to kursene;
Broderi; to stakker med ulike border fra Sigdal-Eggedal, Gudbrandsdalen festbunad, Grafferbunad, båndstakk fra Telemark, Nordlandsbunad, Senjadrakt og Oslobunad
Montering: cape fra Gudbrandsdalen, mannsbunad fra Gudbrandsdalen, Manns- og kvinnedrakt fra Senja, kvinnebunad fra Øst-Telemark og Vest-Telemark og barnebunad fra Oslo og Romerike.

På noen kurs har jeg flere av samme bunad, andre ganger har jeg åtte helt  forskjellige problemstillinger. Dette innebærer mulighet for deltagerne til å bli bedre kjent...det må rett og slett bli litt venting ettersom det er lite fellesundervisning. Da kan de bla i Bunadleksikonet, gå rundt og se hva de andre jobber med eller lese gjennom sømforklaringen en gang til.
Noen ganger tenker jeg at det sikkert er mye enklere å ha åtte deltagere som jobber med det samme. Da kunne jeg delegert oppgaver med jevne mellomrom og fulgt opp alle samtidig. Men innerst inne vet jeg at jeg liker kursene mine. Jeg liker at det er litt armer og bein og at jeg ikke alltid vet hva dagen bringer av innfallsvinkler og hvor langt de enkelte har kommet i løpet av den siste uka.

I dag er jeg ekstra spent ettersom vi ikke har sett hverandre på to uker. Kanskje alle har jobbet ekstremt strukturert og har kommet lenger enn jeg tror?




1 kommentar:

  1. Great article, Thanks for your great information, the content is quiet interesting. I will be waiting for your next post.

    SvarSlett