mandag 12. september 2016

Loppelykke


Vi slang innom et loppemarked i går, litt lite planlagt, litt på tampen og med relativt lave forventninger til hva man kan finne sent på dagen. Og hva jeg fant?

Tre fine broderihefter. 


Else Poulsson 1909-2002
var tegner, kunstner og tekstildesigner og var nært knyttet til Den Norske Husflidsforening fra 1930-årene og utover. Hun var først tegner, og ledet tekstilatelieret fra 1929 til 1954. Hun komponerte mønster til ryer, tepper, gardin- og møbelstoff, og som her, broderier.
Av hennes mest kjente arbeid er det store billedvevteppet i Bystyresalen i Oslo Rådhus, med St.Hallvard som hovedmotiv. Et annet av hennes mest kjente verk hang i seksti år i FN-bygningen i New York men er nå flyttet til Cooper-Hewitt museet. 


Siden jeg ikke syr korssting tror jeg nesten at jeg må strikke noe av dette mønsteret.

Men jeg fant ikke bare god norsk design, jeg fant også et svensk hefte med det vi kaller uttrekkssøm og et lite hefte med prydsøm. 



Jeg tror ikke denne puta med stingprøver vil dukke opp i min sofa de nærmeste tiårene, 
men fuglene kan jeg nok tenke meg å prøve.


Vil ha, vil ha! 
Mange gamle broderier kan fungere fint i andre enn de originale sammenhengene.

Det finnes så mange fine gamle broderier og broderimønster og jeg blir glad når jeg finner slike små hefter, med sine små lapper mellom sidene, små blyantstreker og bruksspor.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar