lørdag 26. august 2017

Kapper og kontursting



Da NMBU på Ås startet opp etter sommerferien stilte rektorat og dekaner i nye kapper, designet av Anna Friedel. Motivene er hentet fra bygningsdetaljer, trær og annen symbolikk.
Vi er to bunadtilvirkere som broderte kappene for dekanene, fire kapper hver, ti motiv på hver kappe. Veldig moro å være med på en slik jobb, og inspirerende å se kontursting gjøre seg så godt på egen hånd ( jeg er jo mest vant til at dette stinget brukes i stilker).



Rektoratets  kapper er også nye, de har mer broderi og er utrolig flotte.  Flere bilder og mer tekst finner du her , på hjemmesiden til universitetet.

PS.
Siden jeg fremdeles levde i den villfarelse at det heter Landbrukshøyskolen på Ås måtte jeg jo søke opp dette NMBU...Nå heter det Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Jeg antar ganske mye har endre seg siden jeg var på studietur dit i 1993 for å se på behandling av pelsdyr og fikk være med og flå mink ( og punkterte stinkkjertelen på den ene)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar