torsdag 25. januar 2018

Dagens tips; fem fulle nåler








  

I travle perioder er det ikke alltid så lett å få lagt inn de to timene med broderi. Da trer jeg et visst antall nåler, f.eks fem blågrønne og to rosa og så jobber jeg til jeg skal videre i dagens program. Slik vokser arbeidet sakte men sikkert.
For tiden broderer jeg to bunader, Bolsøy og Sunnmøre, og det fungerer fint. Når jeg er lei den ene skifter jeg til den andre, og så går arbeidet som en lek.
Neste uke skal jeg sy grunnsømmen på Bolsøy. Jeg er mest vant til å sy grunnsøm til slutt, men her tenker jeg å prøve en kombinasjon slik at jeg fyller inn noen felt, som ved den rosa, og andre steder syr jeg grunnsømmen først. Så får vi se hva jeg liker best.

For meg er det viktig å ha realistiske mål. Jeg vet når bunaden skal være ferdig, men jeg deler opp arbeidet underveis. Noen ganger setter jeg datoer for når ulike detaljer eller deler skal være ferdige, andre ganger jobber jeg meg ferdig med farge etter farge. Og hvis jeg sliter med motivasjon trer jeg et visst antall nåler og så må jeg tømme dem. Vanligvis ender jeg da med å fylle nålene en gang til og vips har jeg kommet lenger enn jeg opprinnelig hadde tenkt, og føler meg flittig.

3 kommentarer:

  1. Jeg tar tiden på en enhet når det er oppgaver jeg tror vil ta evigheter. Når jeg innser at det faktisk er overkommelig så er det lettere å starte.

    SvarSlett
  2. Driv lite med brodering. Men lagar meg ofte etapper når eg skal gjere noko! (og har kjørt ver bolsøya fleire gonger sist veke, det er like ved barndommens rike.)

    SvarSlett
  3. Fornuftig måte å jobbe på :)

    SvarSlett