onsdag 11. april 2018

Hva vil du betale?





For meg er bunad en viktig del av vår norske kulturarv og en tradisjon jeg er stolt over å være med og ivareta. Jeg broderer og monterer, jeg syr om og reparerer. I tillegg holder jeg kurs i brodering og montering slik at andre kan sy som hobby og kanskje etterhvert utvide til å ha bunadsøm som inntektskilde.
For meg blir denne kulturarven forringet ved den utflaggingen bransjen opplever og i mitt stille sinn skulle jeg ønske vi kunne beholdt all produksjon innenlands. For ordens skyld vil jeg tilføye at jeg med produksjon mener brodering og montering av bunader og skjorter. Produksjon av enkelte stoffer, bånd og tørklær har alltid blitt importert og er dermed del av en annen kulturarv, nemmlig handelen og kontakten med omverdenen.
Men er dette gjennomførbart?  La oss se på noen eksempler:

Jeg har akkurat sydd om en barnebunad til en fireåring. Kjempesøt jente, kjempesøt bunad. Foreldrene oppdager at de trenger en ny skjorte og lurer på om jeg kan hjelpe. Nå er det høysesong, og jeg har ikke de ekstra timene så jeg sender dem til en forhandler. Forhandler tar 750,- for en skjorte som er produsert i Baltikum, av et norsk firma som har fabrikk der. Om denne skjorta hadde blitt sydd på norsk systue ville den kostet 2500.
Ville du betalt det for en skjorte til et barn i vekst?

Jeg blir spurt om å brodere en Nordlandsbunad.Hvis jeg skal lønne meg selv som en industriarbeider fortjener jeg 248,- kroner i timen og det tar ca 80 timer å brodere en Nordlandsbunad ( omtrentlig anslag). Da ender vi med en pris på 19840 for broderingen alene, og hvis dette skal formidles via en forhandler kan vi ihvertfall doble dette beløpet.
Ville du betalt det for å få brodert en bunad, altså Stakk, liv og løslomme? Brodering av skjorte og montering av hele bunaden inkludert forkle og knytting av frynser på sjal kommer i tillegg. 

Jeg blir spurt, men takker nei til å brodere en bord til et forkle til Hardangerbunad. Jeg sier nei fordi dette er en altfor stor jobb til at jeg kan påta meg den, noen sier at en slik bord tar nærmere 280 timer.  Med industriarbeiderlønn vil det koste 69440 i ren lønn. Hva den ville koste hvis det ble brodert på en systue med verkstedpris kan du jo tenke deg.
Ville du betalt det for en brodert bord som etterpå skal felles inn i et forkle og kantes med hullfald ( noe som også tar tid)?


Brodering har tradisjonelt blitt utført av kvinner og mange bunader har blitt brodert av familiemedlemmer som hverken har telt timer eller penger. Mange bunadbrukere aner rett og slett ikke hvor lang tid det kan ta å brodere en bunad og blir bleke om nebbet når jeg forteller stilkene på stakken til en Nordlandsbunad tar ni timer. De vet ikke at livet til en festbunad fra Gudbrandsdalen kan ta tre fulle arbeidsdager eller at det er mange tusen korssting på det beltet som ved første anledning erstattes med et skinnbelte med sølvstøler. Og hvordan kan vi da forvente at de vil betale?
Hvordan skal de forstå at ønsket om et visst antall tusenlapper for en jobb ikke er motivert av griskhet men av et helt legitimt ønske om timelønn?
Hvis vi skal flytte all produksjon tilbake må vi enten være villige til å øke prisene drastisk eller forvente at noen er villige til å jobbe for en brøkdel av normal minstelønn. Jeg personlig tviler på at noen av disse løsningene er gjennomførbare.

Jeg ønsker en god debatt om norsk bunadproduksjon og norske bunadtradisjoner velkommen, men vi må også være oppmerksomme på at problemet ikke er så svart-hvitt som inn- og utland. For å opprettholde en levedyktig bunadtradisjon i Norge må vi kanskje innse at noen deler av bunadene må produseres i utlandet og så får vi heller jobbe for åpenhet om dette og mot snikproduksjon og kopiering av andres åndsverk. For meg ligger det store problemet der - leverandører som skamløst kopierer andres produkter og fremstår som noe de ikke er - nemlig fagfolk.




9 kommentarer:

  1. Kloke ord! Hva synes du da om at bunader kan broderes på symaski?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg er en særdeles dårlig ide.

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Vel... har vel betalt 35 000+++ X 4 for bunader.... Norhordlansbunad
    En til meg selv og en til hver av våre barn.. det koster mye, men så er det stas å finne frem og pynte seg i fin bunad, som er laget i Norge, av dyktige hånverkere �� men fikk litt dårlig samvittighet her, har kanskje betalt for lite ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er stas å iføre seg bunad sydd av dyktige håndverkere:) Angående prisen så vet jeg faktisk ikke - kjenner ikke denne bunaden så godt, men gled deg over det du har:)

      Slett
  4. Helt enig! Bra, konkrete eksempler som gjør at alle forstår.

    SvarSlett
  5. At vi skal kunne betale mindre for bunader produsert i utlandet, forutsetter at norske lønninger fortsetter å ligge over utenlandske lønninger.
    Jeg forstår at det blir veldig dyrt å skulle betale anstendig timelønn for brodering av bunad. (for montering ligger vi OK an, tror jeg) Samtidig er det en holdning blant folk at "kvinnfolkarbeid" ikke er verdt så mye. Du har en utdannelse inne bunadsøm. En mann som f.eks. er murer skammer seg ikke over å kreve timebetaling når han fikser badet ditt.
    Jeg har hørt damer som selv produserer (deler til) bunader si at man skal være glad for å få lov til å gjøre det, som at arbeidet er lønn nok i seg selv. Det er ingen som forventer at en mann skal synes det om sitt arbeid!
    (litt rotete dette, men jeg blir litt engasjert)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisabeth.
      Ja, dette er helt sant. Det at bunadsøm ikke har vært en utdannelse, men noe mange driver med hjemme er en viktig faktor. Dette har jo også ført til et stort gap mellom det man betaler privat til noen og det man betaler til forhandler og det igjen fører til at mange mener at forhandler skor seg noe hemningsløst på bunadssalg.

      Slett