fredag 3. april 2009

Matteundervisning

Fruen har fortrengt det meste av barneskolen; svette timer på håndarbeidssalen, svømmeopplæring uten briller, sjokkartet overgang til nynorsk, uforståelig brøkregning, kva las du no og ulende blokkfløyter.
Det virker som om skoledagen er letter nå til dags. Blant annet har de søte små regnefortellinger for å forstå tallbegrep. Q har akkurat forlatt soduko, og gått over til nevnte fortellinger.
Et typisk eksempel er; Jeg har fem epler. Jeg spiser tre. Jeg har to epler.
Det minner om regning i Pippi-bøkene.
Fruen kom over en annen variant i frøknas tallbok: Jeg har ti epler. Jeg hater epler. Jeg har ti epler.

4 kommentarer:

  1. Knis. Vet ikke helt om det er så mye lettere, i alle fall ikke i følge den veeeeeldig skoletrøtte 16-åringen..

    SvarSlett
  2. ja, denne er bra. Hun er fremdeles full av glød, så vi håper det varer noen år til!

    SvarSlett