mandag 18. januar 2010

Tetanker?

Det byr på visse utfordringer å ha en elleve år gammel tåkefyrste i huset.Woody settter sjarmørblikket i oss, hører på alt vi sier , og når han blunker er alt glemt. Man kan undres om han er i besittelse av den maskuline fenomen selektiv hukommelse, eller hva dette skyldes.
I går så Fruen ham dypt inn i øynene og gav en viktig beskjed ( kom hjem kl 19.00). I et øyeblikk ble strålende blå øynene mørkere. Først det høyre, så det venstre. Fruen lurer på om det var beskjeden som fløy forbi...Neste gang planlegger man å holde et Norgesglass over det ene øret mens man snakker inn i det andre. Deretter kan man trakte te av innholdet i glasset, og satse på at ordene oppholder seg lenger i systemet, gjør større inntrykk og forhåpentligvis kommer ut i riktig rekkefølge? En mors beskjed med et snev av kamille, melk og honning må jo være mer effektivt enn det sedvanlige mylderet av ord?

7 kommentarer:

  1. Hehe, er det sånn det blir altså? Jeg synes forøvrig jeg ser tendensen hos mine allerede, enda de er bare halvparten så gamle, i snitt.

    SvarSlett
  2. Det var ei stor glede å lesa dei to siste innlegga på bloggen din, fru Storlien, tida tillet meg diverre ikkje å lesa fleire i denne omgang, men det ga såpass sterk meirsmak at eg garantert ikkje klarer å halde meg unna - eg visste det måtte bli bloggar av deg! Eg har by the way ein viss kjennskap til slike tåkefyrstar eg også.
    Ei av dei tre vise

    SvarSlett
  3. For en fantastisk tanke, fru Storlien! Er så glad du deler...

    SvarSlett
  4. Jeg begynner sånne viktige beskjeder med å si "gjenta etter meg" og deretter feks klokkeslett. Jo flere ganger det blir repetert, desto større er sjansene for at det blir husket. =o) Setningen "Jada, jeg hørte hva du sa!" vel, den går jeg ikke på lenger.

    SvarSlett
  5. Fee: Sånn er det her, og ( heldigvis kan man kanskje si) er det visst ikke bare her man har tåkefyrster og teflonhjerner!
    En vis kvinne: Så hyggelig at dere er her og leser! Nå må jeg vel legge planlagte mimringer fra gymnaset på is!
    Astrid: Jeg tror det kan nytte, skjønt noen ganger tviler jeg på om det er plass til annet enn sport og politikk inni skallen. Og facebook da...
    Neglecta: Repetisjon har jeg også prøvd, med vekslende hell. Noen gang fester enkelt ord seg, andre ganger hele setninger. Vurderer å gi stikk motsatt beskjed av hva jeg vil formidle.

    SvarSlett
  6. Vise kvinner: Det kommer noen drypp!

    SvarSlett