tirsdag 13. juli 2010

jakten på feriejobb

Det er sommer og strikketid. Siden Woodys Mariusgenser ble ferdig i begynnelsen av mai har strikkepinnene fått hvile uvant lenge. Queenie har vært vennlig nok til å bestille Mariustunika, men de 45 cm med ensfarget blått går trått og uinspirert. Nå er man i det minste tippet 40 cm, og Fruen er så lei så lei....Vi er derfor enige om å la prosjektet ligge til modning et par uker, mens noe mer sommerlig lar seg fremstille. Problemet er  - hva da?
Et feriestrikketøy må oppfylle visse kriterier:
- Strikketøyet må kunne bedrives i bil, på fly og i dårlig belysning.
Dette medfører at arbeidet ikke kan være for avansert ettersom man gjerne må gå fra midt i en omgang. Det må heller ikke være for lett, det er uinspirerende.
- Strikketøyet må ikke bli for stort
Dette er spesielt viktig om man skal utenlands. Å bruke en halv koffert på å frakte lusekofte hjem etter to ukers ferie er ugreit!
- Strikketøyet må heller ikke være for lite
Det er dårlig planlegging å gå tom for arbeid på flyturen til feriested. Dette kan også føre til mulige spontananskaffelser av garn....
- Garnet må ikke klø, ei heller må garnet loe.
Dette er spesielt viktig når man skal til solrike områder. Mohairgarn og sololje er en dårlig match

Kvelden skal brukes til å lage koblinger mellom garnlager og strikkeblader. Og om ikke det nytter kan man alltids pakke ned et par broderingsklare mansjetter.

7 kommentarer:

  1. Mariustunika høres spennende ut, men skjønner godt de 45cm med ensfarga er kjedeliiiig. Mohair og sololje høres heller ikke særtlig festlig ut. ☺

    SvarSlett
  2. Du må hekle bikini, slik som jeg gjør! Kan ikke bruke den selv, riktignok - men har da blitt kvitt en til yngre kropper i slekta. ;-)

    SvarSlett
  3. Jeg anbefaler sjal strikket fra halsen og ned, gjerne i et blondemønster som er lett å memorere. Shetland Triangle er et bra feriestrikketøy. Et annet alternativ er babytøy av ymse slag.

    SvarSlett
  4. Vi skal strikke pulsvarmere, Hjertet og jeg. Pynte med knapper.
    Og garnet må absolutt ikke klø! :)

    SvarSlett
  5. Det er jo en kjempeidè, som Anita her har, med å strikke pulsvarmere :) dekorativt og enkelt ... tror jeg, for jeg har ikke selv prøvd! hehe :) også har jeg lest hos Barbro, tror jeg det var, og hun planla grytekluter? Det kanskej kan være enkelt og greit? Lykke til med ferie-strikketøy!

    SvarSlett
  6. Og vi er spente på hva det ble? Jeg må også rote fram noe garn til neste tur!!

    SvarSlett
  7. Hva ble det til??? Lue? Eller kanskje en snerten bolero? Jeg kjenner godt til å la pinnene hvile... Men i motsening til deg - pleier mine å hvile så lenge, at når jeg tar det fram har jeg glemt hva jeg egentlig holdt på med.... Dumt.

    SvarSlett