torsdag 14. oktober 2010

Dikt og drømmer



Formiddagen har gått med til rene sydameplikter av den gammeldagse sorten, kjoler som skal inn både her og der. Slike jobber man sier ja til uten å tenke seg om, bruker altfor lang tid og lover seg selv å aldri ta denslags opdrag igjen. Og så blir det fint, tiden går og neste gang man blir spurt sier man ja igjen.Og så, mens man jamrer og syr, dukker dette diktet opp og minner om at noen drømmer faktisk går i oppfyllelse:


Alle damer vil så gjerne
vera vakre og moderne,
og til meg dei alle går sommar, vinter, haust og vår.
Somme vil ha kjolen vid,
somme stutt og somme sid
og eg måler tyet rett,
klipper, prøver, snøgt og rett
syr med stutte, jamne sting
mange vakre fine ting.


Joda, Fruen hadde planene klare da hun var 11 år!
Hva drømte du om?


2 kommentarer:

  1. Jeg skulle bli sydame faktisk!
    Og jeg har sydd siden :-)
    Men "sydame" ble jeg aldri dessverre.
    utrolig lekre mønster du har der, skulle gjerne hatt et par av de gamle selv.
    god uke!

    SvarSlett
  2. Stilig! Mønstrene er fra en bruktbutikk på Lillehammer, de kastet omtrent posen etter meg siden den hadde hengt i et hjørne i et år.

    SvarSlett