lørdag 8. januar 2011

drømme om by


Vi drømmer om storbyer, spennende byer med uante muligheter. Gode kvelder brukes til å fable om steder vi burde oppsøkt, museer vi burde sett, butikker vi kunne varmet visakortet i og kaffebarer vi kunne sittet i i timesvis.
Vi drikker te og drømmer om forfinede tesalonger hvor man drikker te av tynne kopper med de pene handleposene i papir hviler ved føtter kledd i tynne støvletter.
Vi drømmer om hotell med badekar og spennende frokost.

Woody, som snart avslutter den del av livet som handler om ren barndom og går over til å være ungdomsskoleelev, føler han trenger et opphold i storby for å øke allmenndannelsen
Queenie føler hun trenger et storbyopphold hvor negler kan stelles og god kakao kan inntas.
Fruen føler hun trenger et storbyopphold hvor kupp kan gjøres på salg.
Høvdingen derimot føler han trenger en familie som ikke sitter på nett og fabler om å reise hit og dit.

Og siden vi i løpet av de nærmeste ukene blir hytteeiere kan man vel trygt slå fast at hans innstillling er den mest fornuftige...Men det er lov å drømme.

3 kommentarer:

  1. Du skriver så godt! Jeg strorskrattet da jeg leste om alle reiselyster og høvdingens reaksjon, og måtte til og med lese høyt for min kjære. Han lo gjenkjennede.

    Kjenner igjen storbysuget, og særlig da jeg så koppen fra the Boathouse i Central Park. Magisk sted, jeg lengter etter å reise dit, særlig fordi jeg vet at det blir i anleding doktordisputasen. Etter disputasen skal jeg garantert ta en tur på the Boathouse. Nydelig for kaffe, perfekt for champagne.

    Hytteeiere? Gratulerer! Det er stas. Blir det i barndommens dal kanskje? Min kjære pleide å feriere der da han var barn, og vi har fortsatt mulighte til å låne hytte der. Kanskje vi ses der en gang :)

    SvarSlett
  2. Takk! Vi er ramme på å fable og drømme, det er sikkert ikke lurt men moro er det. Jeg har aldri vært i New York om vår/sommer, det er neste mål. Vi var der for nokså nøyaktig to år siden forrige gang, da var det ikke champagnesesong. men når du har disputert må det helt klart være tid for den slags drikke! Hytta er i Barndommens dal, jeg gleder meg veldig. Hvor har dere tilgang på hytte? Vi kommer til å være der mye etterhvert, det blir spennende å se hvordan de søte små takler primitive tilstander over tid...

    SvarSlett
  3. Både London og Paris er fine byar, kanskje særleg London, sidan Woody og Queenie kan få praktisert engelsken sin der. Det gir ei herleg mestringskjensle.

    Kan eg få anbefale boligbytte? Mange som vil bytte i London og omegn, vi fekk eit tilbod frå Cambridge i går kveld, som vi må tenke litt på...

    SvarSlett