torsdag 20. januar 2011

om tid og flid


Når skal man egentlig finne tid til å utføre alle disse kreative innfall og ideer som med jevnemellomrom  dukker opp? Det er så mye man kan lage, men det er en utfordring å få gjort det.
Den tid man var diskenspringer ble togturen til og fra Tigerstaden brukt til strikking ( eller lesing), en mulighet som forsvant sammen med fast inntekt og daglig sminke...
Nå som arbeidsplassen er innenfor husets fire vegger, burde man selvsagt få frigjort masse tid til egne prosjekt. Eller er det ikke sånn?
Å jobbe hjemme byr på visse utfordringer, deriblant den at man aldri lar noe ligge igjen på jobb. Om det mangler et par sting her, en knapp der eller om en blomst skulle vært brodert er det lett å ta fram dette etter middag. I travle perioder  er dette ok, men her har det blitt en uvane. En uvane som stjeler av tiden man kunne brukt til egne prosjekt, alene eller sammen med de søte små.
I jakten på den tapte tid har Fruen nå innført arbeidsnekt på kveldstid. Heller enn å hale fram en bunadsdel eller annen jobb, skal tiden brukes til egne prosjekt. Enten noe de søte små ønsker seg, noe de tror de trenger eller noe annet man har lyst til å lage. For tiden hekles det. Hvorvidt disse maskene har et navn og om de i det hele tatt er godkjent som heklemasker vet man slettes ikke. Men det ser i det minste bra ut på avstand. Og garnet er fint, bambusgarn fra Junaiten.
Når garnlageret nærmer seg slutten kan man forflytte seg over til avdelingen for perler og fjas. Det gleder vi oss til.

6 kommentarer:

  1. Jeg kunne aldri jobba hjemmefra. Alt for mange avledningsmulighter og alt for få å skravle med. Etter en stund hadde jeg sikkert tøfla rundt i pysj med ugredd hår og uten sminke også.

    SvarSlett
  2. Å - dette kjenner jeg igjen. Denne uklarheten mellom "arbeidstid" og "fritid" - og så alle de rutineoppgavene som har en tendens til å fylle opp "fritida" (for å vaske badet og rydde på kjøkkenet er jo fritid, ikke sant). Så når er det tid til drømmeprosjektene??!!

    SvarSlett
  3. Kjenner meg også igjen i dette, selv om jeg faktisk har innført arbeidsnekt på kveldstid (bortsett fra siste kveld før forelesninger). Arbeidsnekten på kveldstid kommer av seg selv, jeg er simpelthen for trøtt i hodet til å tenke og skrive klart. Ihvertfall skrive avhandlingen, bloggen får jeg jo til.

    Før, da jeg var singel og barnløs, jobbet jeg aller helst om kvelden og natten. Nå må jeg prioritere annerledes.

    Skjønner ikke helt når jeg skal fåt tid til alle syprosjektene jeg har linet opp :)

    SvarSlett
  4. Jeg ser at det har sine fordeler å være avhengig av mye, stort og fastmontert utstyr for å gøre jobben sin...
    Hetty

    SvarSlett
  5. Elisabeth: Her er det joggebukse, hestehale og null sminke til daglig. Fordel med kurs er at jeg må shine meg opp med jevne mellomrom.
    Underveis: Og omvendt, for det er veldig lett å snike inn litt husarbeid i "arbeidstiden".
    Mammaogmer:jeg liker best å jobbe natt og kveld, men nå må jeg opp om morgenen og være blid så det bør jeg egentlig slutte med.
    Hetty: Godt poeng:)

    SvarSlett
  6. Jeg er opptatt av hvordan du synes bambusgarn oppfører seg, jeg. Grei ut og fortell! Gjerne med egne ord :D

    SvarSlett