søndag 8. mai 2011

på med lua!


Detalj av lue til Rogalandsbunad, med sølvblonde, silkebånd og rysjekant. Det er mange små sting som skal syes, gjennom et lag stoff, to lag stoff eller for ekstra hold - gjennom tre lag. Samtidig skal ingen sting synes på fremsiden, ingen stofflag skal stramme og alle blonder skal ligge jevnt og pent.

Man benytter derfor anledningen til å oppmuntre alle som har hodeplagg til bunaden om å ta det i bruk. Dere aner ikke hvor mange arbeidstimer dere har liggende stuet bort i et skap eller en skuff.

Det finnes andre, og mer faglige, argument for bruk av hodeplagg til bunad. Fruen kommer tilbake til disse ved en senere anledning.

5 kommentarer:

  1. Åh - no minte du meg på at eg må etterlyse konehuva mi som har vore på utlån. Må jo vere klar til 17. mai.

    SvarSlett
  2. Nydelig stykke håndarbeid. Hadde jeg hatt en lue, skulle jeg brukt den.

    SvarSlett
  3. Sommertid: tips kommer! Mange sliter emd luer som sklir hit og dit, og det å hele tiden gå og rette på lua øker ikke akkurat gleden ved å bruke bunad.
    Miranne: Så bra, nå er det akkurat passe tid til å få den tilbake:)
    Elisabeth: Ja, hvordan går det med jakten på bunaden?

    SvarSlett
  4. Kjekk blogg, jeg har nettopp hatt ei lita "bunadskrise" da svigermor strøyk bunadsskjorta m/brett i ermene, og da var det godt å få lese her at "det er lov". Ellers er nok jeg ei av de som har hodeplagget du nevner i innlegget ... og som ikke bruker det. Til tross for arbeidet som er lagt ned i den, så føler jeg meg ikke vel med bunadslue. Så da blir det til at jeg bruker bunaden uten.

    SvarSlett
  5. Etter at jeg kom over det "uvante" med hodeplagg første gang jeg brukte det, så føler jeg nå at jeg ikke er rettelig kledd om den ikke er på.
    Hodeplagg ftw!

    SvarSlett