fredag 9. mars 2012

om takknemlighet


På denne dag som bør tilbringes bøyd over sytøy kjenner Fruen litt på dette med takknemlighet.

Takknemlighet over at Woody i dag spurte om Mammaen skulle være hjemme når han kom hjem og at han på mors bekreftende nikk svarte så hyggelig.
Takknemlighet over at Queenie spilte sitt lille stykke feilfritt på konserten onsdag.
Takknemlighet over at Høvdingen hadde tatt med halspastiller som gir gode tanker på samme konsert.
Takknemlighet over at man kan løfte telefonen og ringe til de gamle i Barndommens dal.
Takknemlighet over at en venninne kommer innom for formiddagskaffe.
Takknemlighet over at en av elevene har ytret ønske om flere timer med Fruen siden hun( Fruen altså) er snill og ser henne.
Takknemlighet over at det er vår og at snøen som falt i går drar med seg gammel snø når den smelter.
Takknemlighet over at en av kursdamene hadde med blomster og kake og gode ord til læreren på tirsdag.
Takknemlighet over at vi, etter mer enn tyve år sammen, kan glede oss til at vi om seks uker reiser til Nice for en helg bare for to.

Og ikke minst, takknemlighet over at jeg, ihvertfall innimellom, har vett på å glede meg over de små tingene i livet. For når det jeg er takknemlig for sees som enkelthendelser er det kanskje ikke så stort og fint og flott. Men det er livet, og det er nå.

5 kommentarer:

  1. Åja, så mye fint! Ikke småting, heller - som den replikken til poden din; "så hyggelig". Wow!

    Ha en flott fredag og helg, med og uten sytøy :-)

    SvarSlett
  2. Ja, det er mye å glede seg over på helt vanlige dager.

    SvarSlett
  3. Så sant, så sant.

    Jeg har før skrevet om å telle fem ting man er takknemlig for før man sovner. I morges, da en sengevarm seksåring krøp inntil meg og kunne ikke komme nær nok, så tenkte jeg at jeg trenger ikke fem ting. Dette er alt jeg behøver. Og jeg har gått og smilt sånn tåpelig i hele dag. Hva en morgenstund kan gjøre.

    God helg!

    SvarSlett
  4. Du er en vis frue, Fru Storlien. Jeg er takknemlig for at du deler dine takknemligheter, da fikk nemlig jeg øyne for mine egne også;)

    SvarSlett
  5. Takk for at dere er enige! Det er ikke alltid så mye som skal til før sola skinner!

    SvarSlett