mandag 25. juni 2012

Knytt et tørkle på nytt


Mange sier at det de leter etter alltid er der de leter til slutt. Det er helt naturlig, ettersom de aller fleste slutter å lete når de finner det de i utgangspunktet var på jakt etter. De morgenene jeg ankommer klesskapet med en plan, ender jeg som oftest opp med å lete. Først leter jeg etter det jeg opprinnelig hadde i tankene, men etter hvert er det bare tiden som begrenser min innbitte romstering. De dagene jeg har tenkt å toppe antrekket med et fjongt silketørkle går det som oftest riktig ille. Jeg har ”noen” silketørklær. Det går uante mengder av dem i en koffert, og på loppemarkeder ligger de i bunker i eskene under bordet. Dessuten er de så små at de egentlig aldri blir skikkelig slitt heller, og det er kanskje hovedårsaken til at en skuff i skapet mitt et proppet full av tørklær i alle farger og størrelser.
Jeg har hatt ambisjoner om å sy dukketøy av noen, men så ser jeg hvordan dukketøyet blir håndtert og da klarer jeg ikke det. Og så tenker jeg på å sy puter, men det er de stort sett for tynne til. En venninne kom med dette tipset, som er helt strålende og kjempelett.







Slik får du en topp av et silketørkle
Det er veldig variabelt hvor mye jeg bruker tørklær, og som oftest blir de liggende ubrukt fordi jeg ikke finner ut hvordan jeg skal knytte dem eller hva de passer sammen med. På denne måten kan større tørklær gjøre nytten som en overdel istedenfor å ligge trykt sammen i en skuff.

Dette trenger du:
- Kvadratisk silketørkle, stort nok til å knytte på ryggen
-1 m lærsnor (eller annet knyttebånd ),
-  symaskin/ nål og tråd.
Dette gjør du:
- Brett ned det ene hjørnet av tørkleet
- Stryk ned kanten og fest med nåler
- Sy en stikning. Husk at knyttebåndet skal få plass i løpegangen
- Trekk knyttebåndet gjennom. Det enkleste er å feste en sikkerhetsnål i enden og dytte den gjennom
- Når du skal ta på overdelen, knytter du førs tørklesnippene på ryggen.. Etterpå knytter du båndet i nakken. Jo mer du drar til desto mer tekkelig blir du….


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar