torsdag 29. november 2012

Rynke & stripe?

Det var før man fikk barn, mens man ennå levde en relativt bekymringsløs tilværelse i Tigerstaden. Arbeidsdagen ble tilbrakt i garnavdelingen mens man kastet lange og velsminkede blikk mot damene borte i bunaden. En dag tok man mot til seg og meldte sin interesse for å lære litt mer om mysteriet bunadsøm.
Vips satt Fruen med en ferdig brodert Telemarkskjorte som hun kunne montere. Alt vel så langt...
helt til man kom hjem, åpnet pakken og så på arket som skulle forklare hvordan bitene skulle forvandles til en flott og brukbar skjorte.
Etter tre dager krøp man tilbake til bunadavdelingen med umontert skjorte...

En ting var vrengsy belegg og klipp opp. Det skulle man alltids fått til, hadde det ikke vært for alle broderiene man skulle ta hensyn til...
Straks verre og hakket mer kryptisk var følgende: det skal stripes og rynkes rundt håndledd. Heh?

I ettertid kan man le av det, og være glad for at man ikke helt alene stupte ut i noe som ville endt med forferdelse og som man (mest sannsynlig) måtte brodert noe på nytt. For nå vet man jo nøyaktig hva de mente med striping og rynking:


1. Med solid tråd syr du en cm innenfor kanten. Over, under, like lang avstand. I noen forklaringer er antall tråder nevnt, det kan være fire, eller fem, eller noe annet. Det avhenger av tettheten i stoffet.


2. Når du har sydd første runde syr du en til. Nøyaktig over og under samme tråder som den første. Hvis du ikke er nøyaktig her kan du ende opp med vaffelsøm. Ikke pent!
Avstanden mellom radene er sånn omtrentlig en halv cm, følg vevingen i stoffet.


3. Trekk sammen. Ikke tenk på hals- og håndleddsvidde ennå, bare trekk til så mye som mulig.
Værsågod, det er nå rynket. Nå skal du stripe!


4. Bruk en stoppenål eller en annen solid nål med spiss og rydd opp i rynkene slik at de ligger jevnt. Dette gjør du ved å ta nålspissen ned i stoffet og dra nåla oppover i feltet som ikke er rynket sammen.
Noen synes dette er slitsomt og trykker nåla inn i en vinkork for å få bedre grep. Når du har ryddet opp og stripet på den ene siden snur du stoffet og gjør nøyaktig det samme på baksiden.
Og helt til slutt trenger du kanskje en siste finish på den første siden igjen.


5. Nå ligger rynkene vakkert side om side og du kan sy på hals- eller håndlinninger. Slipp opp rynketrådene slik at vidden stemmer overens med linningens lengde. Det kan være lurt å markere midten slik at vidden fordeler seg jevnt.
Sy fast for hånd med små sting fra rynke til linning. Sy først fra retten.
Deretter syr du fra vrangen. Da kan du enten sy i samme linje og "låse" den synlige rynketråden med en rad kontursting på vrangen eller du kan brette slik at du syr linningen fast i denne tråden.
Du synes kanskje rynkene ser ujevne ut på det nederste bildet? ja, det gjør de. Det har hittil ikke lyktes Fruen å finne en måte å feste knappenålene på uten at alt forskyver seg. Slike ujevnheter rydder du opp i mens du syr.


Et voilá! Du er ferdig. Nå gjenstår bare indresømmer, opplegg, knapphull og annet småpuss.

Og for egen del kan man konstatere at det er på høy tid med litt neglepleie. Det har ikke så mye å si om det er superlakk og overlakk når neglene utsettes for nåler, plukking og pilling.


18 kommentarer:

  1. Kjære deg, kan du skrive litt om utvalget og hva som er tillatt når det gjelder forkle til Råndastakk?

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, gjerne! Kanskje jeg burde ta en tur på loftet og grave frem noen stripete forklær?

      Slett
    2. Det vil være kjærkomment! :)

      Slett
  2. TUUUUUUSEN TAKK! Dette var bare helt fantastisk innlegg.

    SvarSlett
  3. Jeg smiler stort av dette.

    SvarSlett
  4. Det er bare å innrømme dette; man vet aldri helt hva som slår an!
    Et innlegg om rynking og striping har blitt delt og kommentert heftig. Dette innlegget hadde jeg tenkt på en stund, emn vurdert som "for smalt" til å fenge. Alternativt tenkte jeg vel at dette er noe alle vet eller at de som ikke kan det syne det er helt unyttig. I slike situasjoner er det hyggelig å ta feil. Og det motiverer til å gå mer inn i detaljer av håndsøm og forklare dette på en lettfattelig måte.

    SvarSlett
  5. Kjempebra forklart. Takk for at du har lagt det ut :)))

    SvarSlett
  6. Nå har jeg fulgt med på siden din lenge, og lært både det ene og det andre. Så stod jeg her i går med nyinnkjøpt bomullstoff til skjortil helgestakk fra Hallingdal. Klippingen gikk sånn noenlunde greit. Klippeskjema hadde litt vel knappe mål syntes jeg som er en vanlig 38 str. Tok derfor min Østtelemark- skjorte som klippemal. Så- hvordan få pene rynker rundt håndleddene? Voila! Fru Storlien har svaret! Nå er rynketråd på plass, symaskinen og strykejernet beredt, så nå kan det bli helg slik at jeg kan komme i gang. Da gjenstår bare å sy sammen livet, sy stakken (jada, jeg skal huske å ringe etc.) Der er også rynketråden på plass, fin beskrivelse funnet hos deg! Gleder meg til Helgestakken er ferdig! Det blir min første 100% egenproduserte bunad. Har brodert fire andre før, men aldri montert. Skal i gang med Øst- Telemark nr. 2 i løpet av sommeren. Tviler på at jeg begir meg ut på den monteringsjobben.
    Uansett, kjempefin denne siden din (har sagt det før). En fryd å følge med!

    SvarSlett
  7. Har brukt lange knappenåler (de m. plastkule) for å holde rynketråder på plass. Setter fast knappenåla i ene enden. Surrer begge rynketrådene i denne enden først i 8-tall på begge ender av knappenåla, deretter flere surringer rundt både spiss og ende på nåla, så noen 8-tall igjen. Drar i rynketrådene på andre enden til passe lengde, fester knappenåla og gjentar surringene på motsatt side. Dette pleier å sitte bra om man ikke herser med plagget. Det er 'mye skrik for lite ull', men .... Kanskje finnes det klyper eller klemmer man kunne bruke.

    SvarSlett
  8. Vi måtte forresten både håndrynke og stripe da vi sydde 'kvitforkler' i 6. klasse på folkeskolen. Måtte lære å lappe også - med rutete bomullsstoff - både rett og på skrå. Da skulle rutene stemme slik at du ikke så lappinga. Den tid er lengst forbi.

    SvarSlett
  9. Vi måtte forresten både håndrynke og stripe da vi sydde 'kvitforkler' i 6. klasse på folkeskolen. Måtte lære å lappe også - med rutete bomullsstoff - både rett og på skrå. Da skulle rutene stemme slik at du ikke så lappinga. Den tid er lengst forbi.

    SvarSlett
  10. Tusen takk for at du forklarer og beskriver så godt!��

    SvarSlett
  11. Hei! Godt nytt år! Dette innlegget vil komme godt med nå som jeg skal montere min sønns bunadskjorte med hvitsøm! På Husfliden på Voss fikk jeg vite at de syr knapphullet i sømmen mellom erme og mansjett. Altså ikke på selve mansjetten, som er i dobbelt stoff. Det høres bra ut at man ikke skal klippe til knapphull i selve mansjetten (da kan det jo syes igjen og flyttes senere) , men jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan jeg gjør det. Har du noen erfaring med denne typen knapphull? Og har du en god link til hvordan man syr et penest mulig knapphull i linskjorte? Dette er kanskje mat til et nytt innlegg?! Takk og ha en god helg? Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  12. Vet ikke om jeg hadde kommet helt I mål med bunadsskjorte uten dette fantastiske innlegget. Uansett jeg er I alle fall sikker på at jeg blir mer fornøyd 😊 Tusen takk for hjelpen!

    SvarSlett
  13. Tusen takk for detaljert innlegg, var til god hjelp��

    SvarSlett
  14. Takk då skal bunadslivet og skjorta til Karolina bli ferdig til konfirmasjonen.Ps Vossabunad

    SvarSlett
  15. Tusen takk for flott innlegg!

    SvarSlett
  16. Tusen takk!
    Dette innlegget blir aldri for gammelt. Nå kan jeg fortsette på bunadskjorten.

    SvarSlett