tirsdag 11. desember 2012

Om unger og tunger


Nei takk, jeg synes dette er veldig privat

Sa Queenie da hun ble presentert for en nykokt og pent oppdelt reinsdyrtunge.
Men etter litt om og men spiste hun ikke bare en, men tre biter.

Nå ligger det fem nyvaskede tunger i fryseren og venter på at Fruen skal sette av tid til koking.
Det var nemlig et av målene med dagene i barndommens dal; å lære å koke tunge.
Ikke fordi det er så voldsomt avansert, men fordi man har blitt grundig bortskjemt med at far i barndommens dal fikser alt slikt med den største selvfølge og når vi alle reiser oppover en helg blir det på sett og vis aldri tid til den slags kjøkkenaktivitet.
Men nå vet Fruen at tunger må vaskes først ( litt glad for at man slapp den delen ), kokes i halvannen til to timer i lettsaltet vann og så skrelles. Smaker fortreffelig både nykokt og kald.
Yummi!

Det er mye foreldregenerasjonen gjør som vi egentlig aldri tar oss tid til å lære.  Selvsagt er det behagelig å sende bunadskjorta oppover en dal og få den knitrende nystrøket tilbake, og selvsagt er det kjekt å hente et ferdig partert slakt sirlig innpakket og navnet. Det er helt ok å slippe å koke syltetøy selv, og å bli passivt oppdatert på en stadig økende slekt. Men, så blir man mer voksen etterhvert og får lyst til å gjøre det selv, prøve og feile litt mens det fremdeles finnes retrettmuligheter og hjelp i den andre enden av telefonen.

Dessuten; det er atskillig hyggeligere å sitte på barndommens kjøkken, kjenne lukten av kokt kjøtt spre seg og drikke pulverkaffe med far enn å surfe matprat.no og andre kokkesteder.
Og så er det hyggelig å ha blitt så voksen at det å ta imot kunnskap fra foreldre ikke er en nedtur...

Det ligger to hjerter i fryseren også. De skal visstnok deles, saltes og deretter tørkes. Hittil har ingen i familien meldt seg til å være medhjelper på dette...Og selv om de fleste nå har smakt tunge så råder det en viss skepsis til dette med å spise hjerte. Muligens er det enda mer privat?

Ps. Siri har nettopp hatt et innlegg om dette med hvor maten kommer fra. Hvis du ikke har lest det bør du ta turen innom.

9 kommentarer:

  1. Åh! jeg ønsker meg hjerter, men ikke tunger, til jul hvert år jeg. Og ja, jeg presiserer dette med "ikke tunger".
    Da jeg gikk på folkehøgskole fikk jeg åtte rå hjerter i bursdagsgave et år, jeg tørket dem ute på verandaen i hybelhuset. Alle syntes det var forferdelig ekkelt, jeg hadde ikke tenkt på det engang. Hjerte er best! Overhodet ikke privat, det er jo bare en muskel.

    Nå blogget jeg litt i bloggen din, det er visst egentlig ikke god kotyme i blogglandia, men jeg gjør det likevel jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare blogg i vei!
      Jeg synes heller ikke det er så all verdens privat, men har en viss forståelse for at en tiåring kan ha visse innsigelser. Det er lov. HUn har forresten sagt seg villig til å ta en blindtest.
      men du, siden du kan dette; høresplanen min god? Hvor lenge skal de ligge i salt? Tørrsalt eller lake? Far påstår han ikke kan dette, jeg er ikke helt overbevist.

      Slett
  2. ja jeg er ingen ekspert, om du dekker dem med grovsalt skal de bare ligge en halv dag tror jeg, sånn at man salter ved middagstid og skyller dem om kvelden. og så henger man dem ut og da er det bra om været veksler mellom null grader og litt frost og litt mildt men mest kaldt, men det har man jo ingen bestemmelsesrett på, heng i et par uker, og om de blir for salte og liksom får et sånt saltlag utpå kan man koke dem i melk men akkurat det har jeg ikke prøvd.
    Når du sier "deles" så er det ganske mye "rensking" i den prosessen. Noen liker jo litt fettrender da, så man er vel så nøye med det som man gidder.

    SvarSlett
    Svar
    1. men om du sier til faren din at du feks har tenkt å koke dem et halvt døgn i saltlake, så er jeg sikker på at han kommer til å komme med en korrigerende oppskrift...

      Slett
  3. Skrella tunge!
    Nei, sånt drev vi ikke med i min barndoms betongby. Men slike tradisjoner er bra og jeg er i det minste opptatt av å videreføre visse håndarbeidstradisjoner som strikking. Om noen år er det vel heller ingen som kan stoppe et par sokker..?!

    SvarSlett
    Svar
    1. På et tidspunkt, når jeg satt og nappet i dette belegget tenkte jeg at dette gidder jeg ikke...Men så bet jeg tennene sammen og flådde videre.
      Sånn sett er strikking morsommere, rent bortsett fra at avkommet er sørgelig uinteressert i de fleste tekstile teknikker. Kanskje kommer de tilbake etter noen år på stusslig hybel og ber om å lære stopping? Det er lov å håpe...

      Slett
  4. Jeg har spist speket elghjerte. Det er en delikatesse, så jeg regner med at reinshjerte er det også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig, veldig godt. Jeg har smakt hos en venninne, så nå vil jeg lage selv.

      Slett