mandag 21. oktober 2013

gjør-det-selv: perlepryd


Du trenger:
perler, solid tråd og nål som er tynn nok til at den + tråd kan tres to ganger gjennom en perle.
Det er ingen vits i å ha litt for tykk nål som du må presse gjennom. Jovisst er det mulig, men det er utrolig irriterende og tar mye lenger tid enn å lete gjennom nåleputa etter en mer egnet nål.
På denne modellen har vi brukt perler med stort hull og syntetisk snor fra hobbybutikk. Sistnevnte er uslitelig, noe som er en stor fordel når ivrige fingre skal stramme til "litt ekstra". 

Hvis du er usikker på hva som er "solid tråd", prøv å rive av tråden med bare hendene. Ryker den med en gang ? Ikke solid. Får du striper i fingrene og tråden er like hel? Solid. 
Hvis du skal lage perlebånd som syes fast på et underlag, f.eks. bunad er det mindre krav til slitetsyrke, da støttes arbeidet opp av bunnstoffet. 


Start med å lage en avslutning ( eller begynnelse ) på arbeidet; en stor perle, en sikkerhetsnål, et eller annet som gir litt tyngde og holder arbeidet på plass.
Ta tre perler inn på tråden.


La øverste perle være løs, mens du stikker nåla gjennom de to nederste perlene og strammer til.


Heretter skal du hele tiden ta to perler på tråden. Det er bare den aller første gangen du må ha tre.
Den siste perla innpå tråden skal det bare tres gjennom en gang, den skal ligge på utsiden. Slik får du sikksakkmønsteret. Og om du lurer på hvordan i all verden du skal få en fin sikksakk og ikke en spiral, så har jeg ingen god forklaring på dette. Det bare blir slik, enkelt og greit.

Og slik fortsetter det; to perler inn på tråden, nåla en ekstra runde gjennom de to nestøverste perlene. 
Gjentas til ønsket lengde et oppnådd. 
Det går mye tråd og det er ikke særlig fint med en skjøt i et armbånd. Må derfor opp hvor langt du vil ha det ferdige produktet og klipp tråden fire ganger lenger. 



Selvsagt kan du bruke fingrene til å plukke perlene opp fra bollen, eska eller hva nå enn du har  de i. Men minst like enkelt er det å bruke nåla til å hente opp perler med.

Og du - du vet de rørene med perler fra hobbybutikkene? Et slikt rør inneholder omtrent 1500 perler. Det kan fort bli veldig mye perler utover kjøkkenbord og kjøkkengulv. Jeg heller en liten mengde oppi lokket og bruker det som beholder. Det er lavt og velter ikke så lett. Og om det velter så er det ihvertfall færre perler som skal pilles opp. 



Og ja, siste tipset;
perler er dyrt. 
jeg har noen ganger vært på salg-på-salget og hamstret perlekjeder. Sjekk kjedebutikker, rene tilbehørsbutikker og andre steder som kan finne på å selge ut smykkene sine hver sesong. 

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Tusen takk for fremgangsmåten - den skal jeg ta vare på! Og så MÅ jeg jo lage meg et slit armebånd da!

    Kan rapportere at perlekurset mandag var veldig interessant, så nå gleder jeg meg til neste gang! Håper å få laget løslomme til datteren min, og etter hvert bringkluter og belter til barnebarna!

    Ha en flott dag!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, dette må prøves. Jeg synes det er vanskelig å finne perler med store nok hull til en fornuftig pris, ut på jakt.

    SvarSlett