fredag 29. november 2013

hespetre i huset

Hadde jeg enda kunnet skake og bråke, klippe og karde, spinne og veve…Da hadde ikke dette redskapet stått til pynt.




Meeen. Ikke har jeg linåker, eller sauer, eller noe som helst av utstyr egnet for foredling av naturfiber.
Bortsett fra hespetreet da, som jeg fikk av vevtanten i går.

I den anledning kom man til å tenke på den tiden man var ung og blid og stod og blomstret i en forretning som blant annet solgte alskens utstyr til vev og strikk. En dag kom en ung mann styrtende inn  med ønske om å kjøpe et hespetre.
Mest sansynlig var han ute etter en garnvinde, men siden
a. vi var utsolgt for hespetrær
b. fruen følte seg spøkefull
og
 c. fruen var lei av folk som ikke vet forskjell på hespetrær og garnvinder

sa man følgende:

du kan få meg

Tenk, det ville han ikke nei…Garnvinde derimot, det kjøpte han. Til svigermor.

Vet du hva som er hva?
Og, vet du hvor min garnvinde er? Det er nemlig jeg litt usikker på….




3 kommentarer:

  1. Ja, jeg vet hva som er hva - men det er sannelig mange i mitt strikkemiljø som ikke vet forskjell
    Og det var bra du skrev dette nå - for nå kom jeg plutselig på at jeg ønsker meg garnvinde til jul! Nå har jeg strikket i over 40 år - snart på tide med en skikkelig garnvinde!
    Og god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, garnvinde er kjekt å ha! Sikkert hespetre også, jeg må bare tenke ut et bruksområde før mannen kommer hjem.

      Slett
  2. Jeg har forsøkt å finne ut forskjellen, men har ikke lykkes.

    SvarSlett