mandag 20. januar 2014

Oh, mister Rochester

Kombinasjonen av lydbok og broderi bør det snakkes varmt om. 
Her nyter man luksusen i å ha Jane Eyre på øret og en sunnmøring ( vi snakker bunad altså) på fanget.


Det er alltid interessant å gjenoppleve bøker, og da særlig de vi leste i serien Barnas klassikere(?), lett reviderte utgaver av de store klassikerne. Ung som jeg var forrige gang jeg stiftet bekjentskap med Jane,  den famøse Rochester og resten av persongalleriet gikk jeg muligens glipp av noen nyanser i historien. 
Derfor har jeg nå, den siste uken, mens jeg veksler mellom grønn nr 9, rød 1 og rød 2, samt rosa 4,5 og 11, innsett at en av barndommens helter er en real drittsekk.


For ærlig talt, vi snakker om viktoriatidens England…En ting er å gjemme den sprøyte gale kona på loftet. men å i tillegg synes det er en god idé å innkvartere den særdeles prektige miss Eyre som elskerinne i en villa på kontinentet? Hmmm. Ikke imponert. 


Det jeg derimot er imponert over er forfatterskapet til søstrene Brönte. Det er lett å tro at man må ut, ut ut og oppleve verden før man har noe å fortelle, men på en prestegård i England satt tre søstre og skrev fantastiske bøker fylt av kjærlighet, ondskap, ensomhet og  naturopplevelser. Ok, de var vel guvernanter og bodde litt andre steder også, men sett utenfra var vel ikke livene deres direkte innholdsrike...

Så jeg tipper neste lydbok blir Wuthering Heights. Heathcliff likte jeg ikke da jeg var ung, så der føler jeg at jeg har mitt på det tørre. 

Og om noen uker skal jeg hilse på søstrene Brönte i The English Portrait Gallery og takke for gode 
leseopplevelser!  


PS. Jeg glemmer alltid å sjekke lydbøkene på biblioteket. Derfor har YouTube blitt min venn - der er det mengder av lydbøker og tv-dokumentarer man kan høre på når det har blitt nok av søte babyer som gulper og musikkvideoer fra åttitallet.




7 kommentarer:

  1. Har du sjekket ut appen Ordflyt? Den reddet livet mitt med gratis e-bok-klassikere da jeg hadde hjernerystelse og ikke kunne lese i fjor høst. Litt tung overvekt av krim, men mye interessant likevel. Jeg *elsker* lydbøker, hørespill etc... Kan også anbefale P2- og P3-dokumentaren hvis du liker faktabaserte program som avveksling. Og ang. Jane Eyre -har du lest "Wide Sargasso Sea", dvs. historien om den gale fruen på loftet? Jeg var ganske taken da jeg leste den i ungdomstiden ;)

    Kom over bloggen din tilfeldig, koselig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den boka må sjekkes ut - takk for tips!
      Og takk for tips om app, den hadde jeg ikke hørt om så den må på plass!

      Slett
  2. Gode tips!! Tusen takk! Hadde aldri trodd at You tube hadde slikt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, YouTube har mye rart - jeg har sett endel dokumentarer der også, fra BBC blant annet. Godt selskap på systua.

      Slett
  3. He he, så for meg en liten sprek sunnmøringskar på fanget ditt.

    Ordflyt, som nevnes over her, kan anbefales. Masse gratis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ville jeg ikke blogget om:-):-)
      Ordflyt skal bli!

      Slett
  4. Sukkkk!!! Jeg skulle virkelig ønske det var meg du sydde Sunnmørsbunad for !

    SvarSlett