tirsdag 24. juni 2014

dag to, kreativ sommeruke

Dag to; snekring og batikk

Jeg bør unnskylde at det er få bilder av iherdige snekkere. Her er det ingen annen unnskyldning enn at lyden av elleve hammere som mer eller mindre taktfast smeller i spikre og tre gjør noe med hodet mitt...
Det er mye morsommere å ta bilder av de ferdige krakkene.Og så kommer det heller flere bilder med ikke-tekstilt innhold i morgen, da skal vi nemlig spikke.




Og så - batikk.
Selv har jeg vage batikkminner fra en speiderleir hvor vi på internasjonal dag kledde oss ut som gambiere. Dette løste vi ved å klatte oss inn med brun kroppsmaling og iføre oss batikkfargede lakener. Når vi i tillegg ikke hadde fått med oss at det hadde vært lurt å smøre oss med fet krem før kroppsmaling og tilgang på varmtvann er som på speiderleirer flest kan dere jo tenke dere hvor vakre vi var etter et par dager. Og forresten - jeg tror ikke dette prosjektet ville blitt gjennomført i dette årtusenet...
Men , tilbake til dagens batikk:

 



Unnskyld meg om jeg blir lettere lyrisk altså, men maken til fine t-skjorter har jeg ikke sett på lenge.

Alle får til batikk. Alle laget t-skjorte, alle var fornøyde, alle var bortpå tørkestativet for å sjekke om deres t-skjorte var tørr nok til å legge i posen. Alle gleder seg til å vise fram på utstillingen som avslutter sommeruka. 

Noe av det fineste med slike aktiviteter er at vi får ryddet opp i egne forutinntatte holdninger. Tidligere år har vi laget pappmaché, det husket jeg også som et litt traurig syttitallsfenomen. Og nå batikk - tenk så mye fint vi laget før i tiden som nå plutselig, takket være nye fargekombinajsoner, faktisk er ganske så fint!




4 kommentarer:

  1. Det er så deilig å se farger - skikkelige farger. Jeg lurer veldig på hvorfor vi er mer fargerike om sommeren enn om vinteren da fargene virkelig trengs?

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt spørsmål! Det burde være mer farger om vinteren også - men det er kanskje fordi vi alle føler oss litt gustne og blasse og ikke har lyst til å fremheve bleike kinn og kulderøde nesetipper?

      Slett
  2. Det høres så gøy ut å være på denne aktivitetsuka, kan jeg få komme? :-)
    Ler godt av gambierne, tenker dere var fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ledige plasser i august:-)
      Og joda, vi var nok fine...jeg kan ikke huske at noen reagerte på dette med å kle seg ut som neger ( som vi sa da ) eller at det kom noen kritiske kommentarer underveis. Vi var fornøyd og skitne og løste oppgaven på en kreativ måte. Men jeg tror ikke dette forslaget ville fått gehør i dag.

      Slett