lørdag 25. oktober 2014

Ny symaskin?



Jeg får gjerne i sammenheng med sykurs en del spørsmål om symaskiner. Her er noen av de vanligste, og mine vanligste svar:

Jeg har lyst til å gå på sykurs, men jeg har bare svigermors/mors gamle symaskin fra sekstitallet. Må jeg kjøpe en ny maskin?

Nei. Det trenger du ikke. Maskiner fra sekstitallet er stort sett bunnsolide og uslitelige. At de i tillegg kan være blytunge og dermed litt tungvinte å drasse med på kurs er en annen side av saken. 

Jeg var innom sybutikken og så på maskiner. De hadde et godt tilbud på en veldig avansert maskin. Tror du jeg skal kjøpe den?

Nei, nei og atter nei. Hvis du ikke har sydd på tyve år og skal gå på et helgekurs for å lære grunnleggende søm og opplegg av bukser trenger du ikke superavansert maskin. Det er bare forvirrende, og til syvende og sist demotiverende, å skulle forholde seg til en zillion pyntesømmer. Husk også at mange som jobber i butikk har større interesse av egen inntjening enn for din målbare syglede.

jeg har ikke symaskin, og skal kjøpe. Hva anbefaler du?

Du trenger rettsøm og sikksakk, samt innstillinger for knapphull og glidelås. Dette vil få deg gjennom de fleste utfordringer. 

-----------------------------------------------------------------------------

De fleste henvendelsene gjelder behovet for ny symaskin. Jeg vil derfor nevne muligheten av å låne en maskin du vet fungerer hvis du skal på et helgekurs og er usikker på om dette er en hobby du vil bruke veldig mye tid og penger på. Symaskiner kan være billige. De kan være svindyre. Og de kan være midtimellom. Noen er bunnsolide, andre mer slarkete. Noen ganger er det salg og gode tilbud, men tilbudene finner du sjelden fredag kl 17 hvis kurset starter fredag kl 18. Ta deg god tid, tenk over hva du trenger og hvor mye penger du synes dette er verdt. 
Og hvis du har en gammel symaskin som tygger tråder, hopper i sømmene eller på andre måter opptrer usømmelig - send den på service. Det koster selvsagt litt, men det koster atskillig mindre enn en ny maskin.

Alt trenger ikke være splitter nytt, blankt og dyrt. Vi kan komme like langt med det som ikke er like polert på utsiden. 

6 kommentarer:

  1. Men hvor ofte er det vanlig å ha symaskinen på service? Min vil inn sånn annenhvert år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm, da tror jeg symaskina di enten har en skjult agenda eller så syr du veldig mye i veldig, veldig tykk vadmel eller andre materialer som sliter på en symaskin.

      Slett
    2. njaaa....siden sist service har jeg sydd tre kofter, tre luhkkaer og to kjoler....ingenting i vadmel men en kofte har jo enkelte steder der man må gjennom syv lag ullstoff. Her og der. Men ikke hele tiden.

      Ånei. Jeg vil ikke ha skjult agenda. Og ikke ny maskin heller.

      Slett
  2. Jeg hadde en avansert, men da den sa takk for seg ble det en enkle med rettsøm og sikksakk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også på de enkle. Har ikke tid til en avansert maskin.

      Slett
  3. Jeg har en slik en som du har vist i bildet! Bråker litt,men er god som gull - når den bare får litt service innimellom...
    Men drømmer nok om en i tillegg som både kan sy og kaste over i tricotstoff...

    SvarSlett