søndag 8. mars 2015

sy et enkelt plagg

Kursstart fredag kl 18:
Kort info om kurs og kurslokaler.
De fleste deltakerne har mønster fra Stoff&Stil, som kommer ferdig utklippet i en størrelse. De kan begynne med å legge mønsterdeler på stoff. De som har de tradisjonelle mønstrene hvor det er flere størrelser opptegnet på et ark klipper først ut mønsterdeler og så plasserer de disse delene på stoff.
Noen må legge til benlengde, noen skal forkorte. Noen må legge til sømmonn, en cm her, halvannen der. Noen har alt slikt liggende ferdig i mønsteret.
Ferdig kl 21. Da er alle godt i gang.

       

  

 Lørdag. Oppmøte kl 10.
Vi fortsetter der vi slapp fredag kveld.
Noen må sikksakke kanter, andre skal tegne opp snitt og markere lommer.
Lunsj fra 12 - 12.30.
Og så syr vi. Og spretter opp litt. Noen har enkle modeller, andre har litt mer å tenke på.
Ferdig kl 16. Alle er godt i gang og ved godt mot.

Søndag. Oppmøte kl 10.
Vi fortsetter der vi slapp lørdag ettermiddag. Vi blir stadig mer ferdige. Noen er faktisk ferdige med et plagg og begynner på et nytt.
Lunsj 12 - 12.30.
Og så syr vi videre. De som ikke har mulighet for å bli helt ferdige skal komme dit at de kan avslutte på egen hånd. Noen skal øve på knapphull, eller lage skråbånd, eller sy i et belegg.
Ferdig kl 16.
Fire av seks deltakere ønsker å gå et kurs til!



      
 

Når jeg holder helgekurset Sy et enkelt plagg er fokuset på hva den enkelte kursdeltaker ønsker å sy.
Noen ganger tenker jeg at kurset ville vært enklere å planlegge og kanskje mer pedagogisk korrekt hvis jeg hadde servert deltakerne et pent utvalg prøvelapper og gått gjennom et fast opplegg.

Men min motivasjon er ikke at seks deltakere skal gjøre nøyaktig det samme, at de skal lære tre måter å sy i glidelås på eller ulike lommevarianter. Min motivasjon er at flere skal få oppleve gleden i det å skape noe selv, noe de har lyst til å bruke senere. Det har ikke noe å si hva jeg synes deltakerne bør lære hvis de bare sitter og venter på å komme i gang med sitt eget prosjekt.

Du kan godt komme på kurs for å lære å legge opp bukser. Men på samme kurs vil du kanskje møte en som skal sy en bukse med lommer og glidelås. Og hvem vet - kanskje kommer du tilbake til høsten for å sy bukse fra bunnen av du også?

PS.
Helgens kurs ble fort fulltegnet. Det ble også første ekstrakurs. Det er faktisk ganske stas at det muligens blir fullt på andre ekstrakurs også! Syglede til folket!

Og god søndagskveld til dere!


5 kommentarer:

  1. Sprette ja...det er jeg god på. Jeg liker sånne kurs, da får man også ro/motivasjon til å gjøre sånne ting man har tenkt lenge at man skal få ferdig.

    SvarSlett
  2. Veldig bra kursopplegg. Anbefaler folk dette.

    SvarSlett
  3. Høres ut som et flott kursopplegg:) Og det var da veldig flotte ting som ble laget også ser det ut som. Med enkle plagg tenkte jeg forkle eller noe sånt. Dette var laaangt mer komplisert!

    SvarSlett
  4. Å det har jeg lyst til å være med på. Har aldri sydd før, men har utrolig lyst til å lære det §:o)

    SvarSlett
  5. Dette er den beste måten å lære på - mens man gjør noe man vil ha.

    SvarSlett