onsdag 18. november 2015

På tur med nål og tråd

Da jeg planla forrige ukes studietur visste jeg at det ville bli rolige kvelder på hotellet og noen timer på tog og fly. Selvsagt kan jeg lese, men det er fint med et alternativ til bøker også ( i tillegg til det uunngåelige sladrebladet som er mindre pinlig å fordype seg i når det hele foregår på utenlandsk...)
Jeg strikker ikke så mye for tiden, hekle kan jeg ikke og nuperellene mine skaper ikke sjelero hverken for meg eller omgivelsene.

Så da ble det et broderi da...Det blir tross alt aldri feil med et lite broderi. 
Jeg hadde med et forstykke til en trøye fra Aust-Telemark, og kantebåndet til samme jakke. Sistnevnte var finfint selskap på flyturene - jeg hadde målt opp hvor mye jeg trengte av hver farge og klippet opp garnet til passe lengde. Da slapp jeg å ha med saks i håndbagasjen, eller rettelse; jeg slapp å prøve å ha med saks i håndbagasjen.


 




Det ble litt mer sløsing med garn enn jeg liker, men det er likevel mer lønnsomt enn å miste en saks...

Nå har jeg forresten blitt tipset om at saksene som følger med i slike rimelige sysett visstnok er godkjent til flyreiser. Det kan jo ha en sammenheng med at de knapt nok duger til å klippe noe som helst... Men jeg tror jeg skal skaffe meg en slik saks før neste gang jeg skal ut og reke!



6 kommentarer:

  1. eller.....denne ?
    http://www.amazon.co.uk/Clover-Cutter-Pendant-Antique-Silver/dp/B000WV1YC0

    SvarSlett
  2. Jeg har og hatt med broderi på flyreiser...min løsning var negleklipper! Den tar de ikke i sikkerhetskontrollen :D

    SvarSlett
  3. Du broderer så jevnt og fint! Det er ikke hver dag de ser bunadsbrodering som tidsfordriv på flyreisene tenker jeg :D

    SvarSlett
  4. Var det mange medpassasjerer som kommenterte broderingen din?

    SvarSlett
  5. Cutwork 115, Clover, er alltid med i min håndbagasje sammen med broderisaker. Går helt fint. Bladet må være kortere enn 6 cm. Da er det lov.

    SvarSlett
  6. Du er så flink! Jeg har et spørsmål som jeg håper du kan svare på :) Jeg har akkurat begynt å brodere på min bunad. Jeg opplever at tråden ryker litt for ofte.. Den blir på en måte slitt og veldig tynn, dermed ryker den. Har du noen tips?

    SvarSlett