mandag 16. mai 2016

Om bunadskikk og folkeskikk

Skjortene henger nystrøkne, skautet er stivet og foldet, sko og sølv er nypusset. En svart og en rød strømpebukse er på plass, svarte sokker til han med langbukse og  ja - jeg tror jeg har kontroll.




I morgen er det 17.mai, den store bunaddagen, den store finalen på en travel sesong og dagen hvor alle som har bunad sammenligner og forteller. I aviser og på nettsider har vi fått tips om korrekt stryking av skjorter, ultimate flettefrisyrer, sminketips og what not to do. Det er i det hele tatt ganske mye å huske på og det å bære bunad kan lett fremstå som en risikosport hvor man manøvrerer seg frem mellom fallgruver og minefelt.
Noen erklærer friskt at de driter i bunadpoliti og bruker det tilbehøret de selv synes er fint for å sette et personlig preg på egen drakt. Andre unnskylder seg opp og ned og i mente for at de ikke bruker hodeplagg, korrekte hjemmestrikkede strømper eller annet tilbehør de ikke har lyst til å bruke,
Noen bærer en skinnende håndveske med stolthet, andre fyller sko og innerlommer med penger og bilnøkler. Noen investerer i bunadparaply mens andre innser at det holder lenge med en enkel sort paraply.
Det er så mange innfallsvinkler og så mange meninger. Det er forskjellig økonomi, ulikt kunnskapsnivå og ikke minst - ulikt engasjement. Jente nitten år vil ofte ha større behov for løsvipper og lipgloss enn bestemor på syttito, og en småbarnsmor trenger kanskje større veske enn en tenåringsmor.

Mange av oss vil i morgen, som på mange andre festdager, møte mennesker som ikke helt lever opp til vår egen forventning av hvordan en bunad skal brukes. Men om så skjer, pust dypt inn og tenk at jaja, dette er ikke min kamp. Det går an å la seg provosere, det går an å bli skuffet, men det går også helt fint an å snu seg bort. 17.mai er en festdag og vi vet ikke alltid hvorfor folk kler seg som de gjør.
Selvsagt er det fint å unngå store solbriller, øyensminke a la Kleopatra og glorete logovesker. Det er finest med bunadsko og passende ytterplagg og helst vil jeg at alle er fullstendig korrekt antrukket til ytterste fingerspiss. Men hva om noen ikke er det? Skal det påvirke dagen? Jeg velger å forholde meg passiv, jeg oppsøker ikke fremmede på gata for å lufte min mulige misnøye.
For meg er bunad viktig, både som påkledning og som kulturtradisjon, og selvsagt heier jeg på riktig tilbehør og dempet sminke. Men samtidig vil jeg at bunadbruk skal forbindes med glede, fest og hygge. Og om noen da bruker litt mer sminke og en litt større veske enn jeg ville valgt så er det faktisk ikke min sak. ( helt til de selv spør meg direkte, men det er jo en helt annen sak og skjer så å si aldri.)

Og dette tror jeg er viktig, la morgendagen være en finfin dag. Kos deg med å se på bunader, spør om du ser noe ekstra fint og vær raus med komplimentene. Spis en is, eller en pølse og tenk på for et flott land vi bor i og hvor heldige vi er som har så varierte bunadtradisjoner.



Og til dere som fremdeles tror det finnes et bunadpoliti i Norge; det gjør det ikke. Det finnes intet offentlig oppnevnt organ, komite eller rådgivende forsamling som har som misjon å gå rundt og spre edder og galle over manglende hodeplagg, ukurante sko eller glitrende øyenskygge. Hvis du skulle bli utsatt for den slags utilbørlig oppførsel kan du være ganske sikker på at den som stopper deg ikke jobber med bunad. At du derimot kan risikere å møte en privatperson med sterke meninger om en bestemt bunad derimot, det kan jeg ikke garantere...


4 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme at jeg ikke bruker lue. Den er særdeles unett. Men jeg har sorte strømper, riktige og veldig gode bunadsko og ingen sølvstøler. Når det gjelder det siste mener jeg at det har gått inflasjon i sølvbelter.

    SvarSlett
  2. Jeg har heller ikke lue til min bunad, jeg vet om veldig få som har eller har hatt det.

    Jeg velger å bruke solbriller hvis været er fint, jeg foretrekker det framfor hodepine... ;-)

    Ha en fin 17. mai!

    SvarSlett
  3. Jeg kjører på med skaut og ullstrømper mot kjølig vestlandsvær. Og så lar jeg piercinger sitte i, og tar på meg briller og seletøy til instrument. Praktisk trumfer riktig.

    SvarSlett
  4. Hei! Utrolig fin og nyttig blogg du har!

    Jeg har et lite spørsmål som du kanskje kan svare meg på. Jeg har tenkt å kjøpe meg en bunad, med penger jeg fikk av min farmor til konfirmasjonen for en del år siden. Min farmor sin slekt kommer fra sunnmøre, og jeg bor ikke så langt unna jeg heller, så jeg ønsker meg en sunnmørsbunad. Har google litt rundt og funnet ut at det finnes flere varianter av den. Slekta kommer fra Stranda, men jeg synes både ørskogbunaden og sykkylvsbunaden er finere enn strandabunaden. Har sett at ørskogbunaden er den desidert mest populære, og at den er vanlig over hele sunnmøre. Men jeg synes også sykkylvsbunaden er innmari finn og lurte på om du synes det er ok å kjøpe en sykkylvsbunad, selv om jeg egentlig ikke har noe tilknytning til akkurat det stedet? Eller blir det rart? Jeg liker også at den er litt annerledes, da jeg føler at "alle" har ørskogbunaden. De færreste som har ørskogbunad har jo tilnytning til Ørskog, men i og med at den er så utbredt føler jeg det blir litt annerledes. Det er jo igrunn samme bunaden det er snakk om her, bare med litt forskjellige lokale varianter.

    Min farmor er nå borte, dermed får jeg ikke spurt henne om hva hun tenker om det.. Hadde blitt veldig takknemlig for svar fra en som har litt peiling på bunad og bunadskikker! :)

    SvarSlett