lørdag 3. september 2016

Nålene flyr


Liv til Smekkebunad fra Vest-Telemark


 

Løslomme til eldre Dovrebunad, fargene avviker fra dagens variant.


Det blir mye ullbroderi, ullgan på ullstoff. Da er det fint å få litt andre utfordringer noen ganger, som i dette livet fra Vest-Telemark. Her broderes det med moulinegarn ( bomull ) på ull og uttrykket blir helt annerledes. Jeg tipper det finnes et flott silkebrodert liv som har vært inspirasjonen bak dette, men at forhandler av ulike årsaker har valgt å bruke bomullsgarn. Årsakene kan være; enklere tilgjengelighet, pris og vanskelighetsgrad på jobben.
Løslomma til en Dovrebunad er en annen jobb, brodert i ulike garnkvaliteter for å ligge så tett opp mot fargene i bunaden som mulig. Her er det silke, bomull, tynn ull, tykk ull det i to og en mellomtykk ullkvalitet.  Noen ganger når man broderer noe som skal komplettere et eldre arbeid må også stingene tilpasses, Noen stede tettere, andre steder mer åpent. 

Jeg trives med slike små utfordringer som krever en annen tilstedeværelse enn gjentagende mønster hvor alt er velkjent og utprøvd. Det er godt å se at fingrene følger med hodet og at resultatet blir slik jeg synes det skal bli. Men likevel, nå skal det bli godt å sette nålene i en sunnmøring igjen ( forkle).

PS.
Etter en lang sommerferie og en hektisk start på høsten er jeg endelig  i godt bloggehumør. Innlegg om nåler jeg liker og lengde på broderigarn planlegges. Er det noe annet dere synes jeg bør skrive om?

5 kommentarer:

  1. du oppfordrer til innspill på hva du vil skrive om. I dagens bunadsproduksjon går debatten høyt om produksjon i utlandet og da spesielt broderinga. Det argumenteres med at "ingen" vil gjøre denne jobben i Norge. Artig hvis du vil skrive litt om hva jobben din består i og at du faktisk er en norsk nordmann i norge som BRODERER bunader.......

    SvarSlett
  2. Dette burde komme som et eget formingsfag i skolen

    SvarSlett
  3. Bunadshistorie er gøy, trivia om ulike bunader er også spennende :)

    SvarSlett
  4. Liker godt å lese glimt fra systua, sømmer du liker ekstra godt, nye håndtverk du har prøvd ut...

    SvarSlett
  5. Så koselig å se bilde av en dovrebunad med «gamle» farger! Jeg ble konfirmert i 1988 i en dovrebunad som min bestemor broderte til seg selv på -30-tallet, og som jeg var så heldig å få arve. Min bunad manglet også løslommen, og min mor som skulle brodere en ny løslomme, fikk litt av et detektivarbeid for å finne de fargene som stemte best mulig. Hun har all grunn til å være stolt over resultatet, for det ble veldig fint.
    Jeg liker godt variasjonen i bloggen din: instruktive innlegg om ulike håndarbeidsteknikker, fakta om forskjellige bunader, personlige meningsytringer og litt om deg, ditt og dine. Håper du fortsetter med litt av alt dette. Mer konkrete ønsker enn det, har jeg egentlig ikke.

    SvarSlett