mandag 19. desember 2016

De med pistasj og sånne med appelsin



 

For noen år siden oppdaget jeg noen veldig gode småkaker i England; med pistasjnøtter. Og da de to eskene jeg tok med hjem var oppspist var det på tid eå prøve seg fram på egenhånd,  og etter litt prøving og feiling endte jeg med en ganske god etterligning
Jeg brukte grunnoppskrift på mørdeig, men reduserte smørmengden noe siden det er en del fett i pistasjnøttene. Dette fant jeg ut den første gangen jeg bakte, det ble ikke småkaker...men mer en stor, utflytende masse som jeg delte opp med pizzahjul.

4,5 dl hvetemel
1 dl sukker
175 gram smør ( opprinnelig 200 g )*

Ingrediensene ble blandet i mikser, puttet  i en plastpose og lagt til hvile i kjøleskapet en times tid.

Jeg renset ca 100 gram pistasjnøtter, finhakket noe og grovhakket noe slik at det skulle bli synlige pistasjbiter og ikke bare udefinerbart bøss.
Nøttene blandet jeg inn i deigen, rullet en pølse, skar skiver og stekte. 
175 grader, 10-12 minutter.

I fjor fant jeg en annen variant, med appelsin og tranebær. Og du, de var nesten enda bedre.
Så ja, jeg måtte jo prøve å kopiere de også, jeg kan tross alt ikke belage meg på å få småkakebehovet mitt dekket fra England. Eller forresten, jeg burde nok det.

Men altså, tranebær og appelsin:
Her brukte jeg den originale  oppskriften med 200 g smør, ellers blir det for tørt og smuldrete. Men jeg byttet ut en desiliter hvetemel med sammalt fint, for å få de litt grovere ( eller hva man nå skal kalle det )
Riv skallet på en stor appelsin og klem ut saft av appelsinen. Bland dette inn i deigen sammen med ca 50 gram tørkede tranebær som er hakket i småbiter. 

Fremgangsmåten forøvrig er som på de med pistasjnøtter. 

De fleste småkaker har jo fiffige navn, drømmer, tyske skiver, serinakaker, skriverhusets sjokoladekaker...Ikke disse. Den ene heter de med pistasj. Den andre heter sånne med appelsin og tranebær

Værsågod, bak i vei:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar