lørdag 17. desember 2016

Lukten av førjul


Vi er inne i den siste helgen før jul, noe både stue og kjøkken bærer preg av. 
Ikke fordi vi er ferdig julepyntet og sitter sammenkrøllet i sofaen med pledd og pepperkaker,
 men fordi vi er inne i den litt ubestemmelige fasen hvor ingenting er helt ferdig 
og alt ser relativt kaotisk ut.
I kjøleskapet venter to mørdeiger på tilsetningene sine, ettersom den ene tilsetningen tydeligvis har blitt brukt til noe annet og den andre var nærbutikken utsolgt for. De skal trilles og kuttes og stekes i kveld. I tillegg bør vi bake både det ene og det andre, og lage marsipan. 

Jeg liker slike dager, for plutselig, på et eller annet tidspunkt vil alle bitene falle på plass, kakeboksene er fylt og kjøkkenbenket ryddet ( og vasket)
Og så lukter det så godt, det lukter førjulstid, forventning, prøvesmaking og brente mandler.

 


Men inntil videre er det helt greit å vise prektige bilder av baksten fra tidligere år. 
Man har da tross alt et snev av stolthet. 


Fin lørdag ønskes dere alle!



4 kommentarer:

  1. Jeg og min sønn på 22 år har bakt flatbrød i dag. Vi var i grunnen enige om at å komme inn utenfra og kjenne lukta av stekt mel - det er julelukt, det!

    De sjakkrutene dine - dine ser jo mer ut som blomster :-) - hva er det du har i den deigen i midten? Mindre kakao eller noe annet? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har så lyst til å lære meg takkebakst - det ser kjempevanskelig ut. Og hjemmebakt flatbrød er så godt, dere er heldige som har det på bordet.
      Jeg baker både vanlige sjakkruter og disse, her lager jeg en liten pølse av deig med konditorfarge. da må jeg ha i mer mel, for den blir klissete. Jeg er ikke så flink til å følge oppskrifter slavisk:)

      Slett
    2. Det er egentlig ikke så vanskelig, og flatbrød er veldig takknemlig å begynne med. Det er ikke så farlig om det ikke er helt rundt og jevnt - de skal uansett brekkes opp i mindre biter. :-)

      Slett
  2. Det ser så koselig ut! Jeg har ingen familie mer, den siste, faren min, døde i fjor, så her ligger det bare en ferdig kjøpt hjemmebakt (av en flink bakedame) kransekake i fryseren, pluss en deilig julekake fra bakern. Er så heldig å være bedt bort julaften, ellers hadde jeg sittet hjemme alene, det gjorde jeg i fjor og det var litt stusselig. Men kjekt å ha litt å by på til et par førjuls kaffegjester! De andre juledagene kan jo ikke folk komme, da er det rundt til familiebesøk, og jeg har absolutt ikke godt av å lage masse julebakst å jafse i meg! Før, da jeg hadde familie, elsket jeg å fylle kakeboksene før jul med krumkaker, berlinerkranser, serinakaker og sandkaker, samt noe herlig som heter brune pinner. Men hvem vet, nye tider kan jo komme! Ønsker deg og familien en riktig god og koselig jul! Min blir bra den også. Jeg har pyntet litt, og det er blitt så koselig. Julehilsen fra Astrid

    SvarSlett