søndag 4. desember 2016

Snart er det jul


Nå som den fryktede festen er vel overstått kan jeg så smått begynne å plukke fram litt pynt...
Denne løperen med et rigid Jesusbarn med imponerende nakkekontroll og en kirke med korssting på kryss og tvers er av de faste innslagene. Ikke fordi den er så veldig fin, for du skal være i svært nær familie med den blivende brodøse for å synes dette er vakkert, men fordi den er et bilde på det jula aller mest handler om - nostalgi. Drømmen om noe som har vært, noe man ønsker å gjenskape og gi videre. Minner, lukter, smaker, tradisjoner. Gleder og sorger, alt det som er så godt å tenke på og samtidig så vanskelig å snakke om.

Og ja, jeg vet at jula handler om Jesu fødsel, men det er forsvinnende sjelden man spør om folk går i kirken på julaften. Julespørsmål nummer en er og blir dette - hva spiser dere på julaften?

3 kommentarer:

  1. Ytterst sjarmerende!
    Jeg leste dette blogginnlegget på iPad, og før jeg forstørret bildet litt trodde jeg det var en tråkkemaskin som stod utenfor kirka. Knis. Nå ser jeg jo tydelig at det er vesle jesusbarn med strunk nakke, liggende på strå.
    Jeg broderte mye som barn, og er vel fortsatt litt snurt på at det tok ÅR før noen lærte meg at korsstingene skulle gå samme vei. Jeg lot logikken gå foran estetikken og vekslet retning etter hvordan jeg best kunne unngå lange trådspenn eller at nåla skulle ned i samme hull som den kom opp. Ja, du skjønner sikkert hva jeg mener, selv om det ble en dårlig forklaring.
    Fortsatt god advent, med all sin herlige repeterende adferd. Same procedure osv.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  2. Haha, helt fantastisk:)
    Jeg synes barn skal få lov til å brodere kryss&tverssting en stund, og så kan man på en hyggelig måte fortelle at nå er det på tide å gå over til korssting. Progresjon er viktig, og så er de første arbeidene ganske sjarmerende ( etterhvert, jeg synes denne var ganske grim en periode).
    God advent til deg også:)

    SvarSlett
  3. Vi har svineribbe (uten svor), julepølser, surkål, poteter og saus.

    Når det gjelder kombinasjonen av jul og Jesu fødsel, så pleier jeg å si at det ble feiret jul lenge før Jesu fødsel.

    jeg tar fortsatt fram ungenes kunstverk fra barnehage og skole, og gleder meg over å ha slike skatter.

    SvarSlett