fredag 6. januar 2017

Leseutfordring 2017

Jeg liker å lese, og jeg leser mye. Noen ganger når jeg står og ser tomt inn i bokhyllene tenekr jeg at jeg burde lee mer kritisk, bruke tiden over bøkene til å tilegne meg kunnskap om samfunn, politikk og livet og døden og sånn. Og så plukker jeg med meg en roman og går og legger meg,

Men nå fant jeg en leseutfordring på bloggen Overtenking og den tror jeg jammen jeg skal prøve meg på. Oppgaven er enkel: tolv bøker, tolv måneder  Eller hvis jeg kjenner meg selv rett, en bok i måneden til og med mars, total kollaps et halvt års tid og så kraftig skjerping senhøstes.

Kategoriene er:
1. En bestselger fra 2016 - Eileen av Ottessa Moshfegh
2. En bok med et navn som tittel -
3. En bok med rødt omslag -
4. En bok skrevet før 1900 -
5. En bok skrevet før 2000 -
6. En bok med handling fra et sted du ønsker å besøke -
7. En bok med tall i tittelen -
8. En bok på mer enn 600 sider -
9. En bok som er skrevet av en Nobelprisvinner - Markes Grøde av Knut Hamsun.
10. En bok som er oversatt fra et språk du ikke kan - Mi briljante venninne av Elena Ferrante
11. En bok som kun har ett ord i tittelen -
12. En bok som ble publisert den året du ble født - Gjøkeredet av Dale Wasserman

Og mens jeg skriver dette merker jeg at tankene flyr rett opp til bokhyllene og jeg tenker på hva jeg kan lese om igjen...Men det er vel ikke vitsen så jeg tror jeg skal se mitt snitt til å finne noen nye bøker, noe jeg ikke har lest før. Og nei, det er ikke lov med en bok som dekker flere kategorier.
Dette innebærer litt nyteking, og nytenking er fint ( og google er en god venn) men da jeg søkte bøker utgitt 1970 og fikk opp Morgan Kane kjente jeg at jeg sleit biiittelitt med motivasjonen. Nytt søk, og jeg endte opp med One flew over the Cuckoo`s nest.

Jeg har en plan på resten av bøkene også, så komplett liste kommer snart. Men jeg mottar gjerne tips om bok med et navn som tittel. Eventuelt finner jeg en annen bok fra 2016 og flytter Eileen et hakk ned. Hmmm, det var kanskje en ide?

4 kommentarer:

  1. Bøker er deilig - jeg fikk sju til jul :)

    happy lesing, jeg har tre bøker i måneden som mål i 2017 :)

    SvarSlett
  2. Dette var en genial utfordring, tror jeg må tygge litt på denne, artig med en ny måte å velge lesestoff.

    SvarSlett
  3. Jeg liker også å lese, men merker jeg er en periodeleser. Ang. bok med navn som tittel, var første som slo meg "An-Magritt", "Anna Karenina" og "Dinas bok". God lesing.

    SvarSlett
  4. Bok fra 2016? Da må jeg anbefale "Så det går deg godt" av Elen Egeland.

    Eller "Og hver morgen våkner jeg" av Marita Hansen

    Lesing er gøy. Lykke til med utfordringen!

    SvarSlett