mandag 2. januar 2017

Nytt år, nye muligheter



2017, dere....jeg synes ikke det er så lenge siden vi forberedte oss på mulige skrekkscenarier rundt årtusenskiftet...Jaja. årene går.
Vi feiret nyttår med noen av de samme som vi feiret overgangen til det nye millenniet med ( oups, altså sytten år siden). Bortsett fra noen av de som lå og sov i andre etasje den gangen, de har for tiden ikke så veldig lyst til å være sammen med oss  halvgamle foreldre.
I år er det tyve år siden vi flyttet til denne bygda. Vi kom fra Tigerstaden til et nytt byggefelt i skogen., nybygde hus, grusveier og mangelfull kollektivtransport. Det var et stykke til nærmeste butikk, enda lenger til nærmeste cafe latte og andre fasiliteter. Men vi hadde blåbær i hagen, kort vei til badevann og ikke minst - alle flyttet inn samtidig og det hersket den rene nybyggerstemningen ved postkassestativene.
Mange av de vi ble kjent med den første sommeren er gode venner i dag. Noen bor fremdeles på samme byggefelt, andre av oss har flyttet. Vi har jevnaldrende barn og har fulgt hverandre i gode og ikke fullt så gode dager.
Queenies barselgruppe har også jubileum i år, femten år har gått siden vi første gang møttes på helsestasjonen.Nå er ikke de håpefulle med så veldig ofte, egentlig fant vi vel ganske tidlig ut at det gikk vel så fint å møtes uten den oppvoksende slekt, men vi damene møtes og har alltid mye på hjertet.
Vennskap er viktig, og i året som nå er over har jeg kjent mye på akkurat det - viktigheten av å ha gode venner. Jeg har alltid noen å ringe til, noen jeg kan be om råd, noen å fnise sammen med og noen å mimre med. Og jeg håper selvsagt dette går begge veier.

Målet for 2017 er å markere de to nevnte jubileene, samt komme helskinnet gjennom en russetid, arrangere en konfirmasjon og ellers være snill og sosial. Og, et ambisiøst mål -  bli bedre på gjærbakst. Det kan da umulig være såååå vanskelig. Og ikke si at det sitter mellom ørene, vel føles det tidvis som det er bare grøt i topplokket...,men at hjernen er erstattet av en dårlig hevet gjærdeig, nei det blir for ille.

Og så skal jeg holde kurs både her og der og i løpet av uka kommer det en oversikt over kurs vår og sommer 2017.



2 kommentarer:

  1. Jeg har laget en trinn for trinn på gjærbakst. http://bestemorsmat.blogspot.no/p/gjrbakst.html
    Jeg mener at det er lurt å lage flere små gjærdeiger for hånd for å bli kjent med riktig fasthet før man begynner med maskin.

    SvarSlett