mandag 24. juli 2017

London - Paris

Ok, så vi kom oss til London og fikk levert bilen. Og om vi noen sinne skal på bilferie i England igjen så tror jeg at jeg ville levert bilen i en oversiktlig by, som for eksempel Bristol, og tatt tog til London. Myyye mer avslappende enn å kjøre gjennom Londons turistfylte gater. Så ja, godt å å avslutte leieforholdet og sjekke inn på hotellet. Rett ved hotellet hilste vi på denne glade bamsen som stod og viftet seg i solsteiken. Vi var også varme, så vi tok en båttur på Themsen, til Greenwich hvor vi så på palasset, ekorn i parken og nullmeridianen. Det er det det heter?  Det utgangspunktet for tidssoner?





Den andre dagen i London vinket vi adjø til han som skulle hjem og overta ansvar for hus og hund slik at attenåringen kunne slappe av litt. Men før det rakk de andre London Eye mens jeg tilbrakte en velsignet stund i Westminster Abbey hvor jeg nerdet fritt mellom minnesmerker og gravsteder. Jeg har alltid likt historie, og etter noen år hvor jeg ikke var så veldig interessert i å oppsøke minnesmerker blir jeg en stadig større fan av å flette inn kunnskap der det er mulig.  

Og så gikk vi litt i butikker. Og for dere håndarbeidsinteresserte så kan jeg nevne at Liberty har bygd om håndarbeidsavdelingen sin. Og best av alt - de har ikke krympet den, den er større og bedre. 


Den siste dagen i London dro vi på Victoria&Albert Museum. Jeg skulle se utstilingen om motehuset Balenciaga, femtenåringen skulle enten på Natural History Museum eller tilbringe tid i kafeen på V&A ( gratis og lynkjapt nett). Men da vi kom frem viste det seg at utstillingen om Pink Floyd fremdeles stod, så da så hun den og jeg så på haute couture. Jeg tror jeg skal gi den utstillingen et eget innlegg. Det er den virkelig verdt. Men inntil videre - se den hvis du er i London ( ok, det innlegget kom i går...hodet er i feriemodus)
Så dro vi til St.Pancras, møtte to venninner med deres døtre som kom  fra Paris før vi sjekket inn og tok Eurostar til Paris.
Det gikk som en vind, bortsett fra innsjekkingen som var like omstendelig som på en flyplass, men vi gikk på toget midt i London og gikk av midt i Paris etter to og en halv time.  Raskt, lettvint og rimeligere enn fly. Vi reiste på økonomiklasse, det er omtrent som et vanlig norsk tog og det er ingen grunn til å betale flere tusen for litt bedre plass.



Vi hadde to dager i Paris. På den første dagen var jeg først hos Maison Sajou og kjøpte litt lintråd, og så hos Au Ver a Soie og kjøpte litt silketråd ( litt er muligens i overkant beskjedent). Og så gikk vi litt i butikker og så  - utstillingen om Maison Dior.





Enda en fantastisk utstilling, og noe jeg vil lage et eget innlegg om. Men for noen klær, for et håndverk, eller for noen håndverk. Den åpnet 5.juli og det var lange køer så hvis du planlegger å se den lønner det seg å forhåndskjøpe billett. Det burde vi gjort...


Vi reiste hjem om kvelden den andre dagen, etter å først ha tilbrakt noen timer i stoffbutikkene ved Sacre-Coeur, gått på kafe og konditori, fylt på med vann i varmen og gått på skyggesiden av gatene der det var mulig. Det var varmt, og alle gode forsetter om sminke og velstelthet forsvant som dugg for solen. 

Jeg er heldig som har en datter som blir med på museer og i stoffbutikker. Det er antageligvis ikke det hun har mest lyst til, men hun lærer alltid noe og så gjør vi selvsagt mye av det hun har lyst til også. 
Og resultatet av timene i stoffbutikk - det kommer i løpet av vinteren, i passe god tid før tiendeklasseballet.

Og nå skal jeg brodere





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar