søndag 9. juli 2017

The SilkMill


 For en tid siden testet jeg silkegarnet fra Au Ver a Soie, og fant ut at dette vil jeg gjerne jobbe mer med. Men jeg kan jo ikke nøye meg med dette, så jeg bestilte også en prøvepakkefra det engelske firmaet The Silk Mill. Her fikk jeg pent sammensatte pakker, min het riktig så lovende rose petals og var både fin og harmonisk. Det kunne kanskje vært en farge som brøt litt, rusket litt opp i harmonien og skapte litt liv, men det får jeg vel supplere med selv. Det vil forsåvidt ikke være noe problem - fargekartet er enormt.
Firmaet er engelsk, men holder til i Frankrike. Nettsiden er på engelsk og er oversiktlig og fin med god fargegjengivelse. Her kunne jeg lett brukt mye penger, men klok av skade holdt jeg meg pent innenfor tollgrensa ( når jeg bare bedriver testing kjøper jeg i vanlig nettbutikk).

Glansen er fin og garnet er glatt og samarbeidsvillig, det knekker ikke og skiller seg ikke.  Det sitter faktisk ikke fast i tørre fingre heller, slik en del silkegarn gjør. Jeg liker det veldig godt.




 Til venstre silke på silke, til høyre moulinegarn på silke. 
Jeg jobber videre, her er det tre deltråder i silken, nå skal jeg teste med to.


De to ytterste bladrekkene er sydd med to deltråder og jeg liker det uttrykket bedre. Noen ganger tror jeg at det skal ta kortere tid å brodere med tre deltråder. Det stemmer ikke for min del. Jeg blir bare frustrert fordi stingene blir så synlige, og bruker mer tid på å irritere meg over det og så tar jeg opp og bruker de to deltrådene jeg opprinnelig vurderte å bruke.


Jeg broderer vanligvis på ull, og ull vaskes vanligvis på ganske lav temperatur. Silken blir derfor testet til eget bruk og jeg vet ikke hvordan de ulike kvalitetene/fargene vil oppføre seg i vask. Noen farger blør, andre ikke. Noen blør en gang mens andre fortsetter å lekke farge. Derfor velger jeg å henvise til leverandørenes egne råd for vask og stell og anbefaler å følge disse.

1 kommentar:

  1. Hei du! Har også prøvd dette garnet og er enig med deg når det gjelder brukskvaliteten teknisk MEN vaskeprøving viser at særlig rød- orange - gulfargene blør noe, derfor ville jeg vurdere bruken av dette garnet på hvite skjorter. L.E.R

    SvarSlett