tirsdag 31. oktober 2017

Sånne små og fine og litt sære teknikker






        

For en ukes tid siden var jeg og syv andre damer på kurs i regi av Lom Husflidslag og lærte om Trykkty. Altså, blokktrykk på stoff.
Teknikken har vært utbredt blant annet i Nord-Gudbrandsdalen og Trøndelag og ble brukt både på klær og på duker. Prinsippet er enkelt; du trenger en (eller) flere trykkblokker, egnet maling og tekstil. Og så trykker du i vei.
Nåja, det skal jo bli jevnt og pent...du skal få malingen jevnt fordelt på trykkblokka og du skal flytte blokka rundt på stoffet slik at motivene går opp uten at skjøtene synes.
De to flinke lærerne som hadde tatt turen over fjellet fra Lesja viste og forklarte, de hadde med gamle og nye skatter og var flinke og tålmodige. Og tro meg, selv om grunnprinsippene er mulige å forstå på en helg så ligger den der stakken i trykkty ganske langt fram i tid - her må det øves ( og øves).

  

Jeg er så glad for å bli kjent med flere av disse smale, små teknikkene som har eksistert rundt omkring i landet. Vi har sånn en fantastisk kulturarv å øse av, så mange lokale innfallsvinkler og så mye tekstil historie som må ivaretas.
Derfor er det så viktig med lokale ildsjeler, husflidslag og studieforbund som setter opp kurs og bidrar til økt kursvirksomhet. Jeg er derfor, som mange andre, skuffet over årets forslag til statsbudsjettet. Det hjelper ikke å heie på frivillighet samtidig som det kuttes i økonomisk støtte. Å jobbe frivillig er ikke det samme som å måtte betale for å bidra og det vil bli resultatet for mange aktører hvis statsbudsjettet blir vedtatt.
Så kan man selvsagt spørre om det er viktig å opprettholde kunnskapen om stofftrykk, eller kurvfletting, smøygbroderi  eller andre små og smale teknikker. Og ja, det er viktig. For det første fordi kunnskap og tradisjoner bør ivaretas, men også fordi kurs er viktige møteplasser. Det ser jeg både når jeg er kursdeltager og kurslærer - det sosiale er en viktig del av læringsprosessen og mye hyggeligere enn en video på YouTube.

Jeg kunne skrevet mye mer om dette, men siden foreslåtte kutt i støtten til studieforbund dessverre ikke er en helt ny hendelse nøyer jeg meg med å lenke til et innlegg jeg skrev ved en tidligere, lignende anledning. Og så håper jeg det blir tildelt nok støtte til å sette opp riktig mange spennende kurs i både nye og gamle teknikker neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar