fredag 1. desember 2017

kan jeg gå med bunad?

Når er det egentlig greit å gå med bunad?
Jeg ser jo at det ville vakt en viss oppsikt om jeg stilte i bunad på foreldremøte eller trakk i stakk for å handle melk og mandler ( dagens innkjøp). I dagliglivet har bunaden det best pent opphengt i et mørkt skap, men hvor festlig skal anledningen være før bunad er "riktig" antrekk? Og kan det bli for festlig lag, slik at bunaden blir feil igjen?

Her en dag ble jeg spurt om dette, og jeg synes det er vanskelig å gi klokkeklare råd. Selv heier jeg på utstrakt bruk av bunad, og synes det er stor stas når folk bruker disse stasplaggene. Men samtidig er det alle disse tankene vi ( damer ) klarer å tenke ut.Er jeg for fin? Blir det for mye? Hva skjer om jeg er den eneste i bunad? Og så videre...
Her synes jeg vi alle bør bli litt flinkere til å tenke på hva vi selv synes er fint og hva vi føler oss vel i. Noen trives i bunad, andre ikke. Noen har skapet fullt av klær og en misunnelsesverdig evne til å aldri bomme på kleskoder mens noen bruker dager og netter på å engste seg for at noe går galt. Hvis du er i den siste gruppa og tror det kan være greit med bunad, gå med bunad. Og dette kan du være sikker på - bruker du bunad i festlig lag får du garantert hyggelig oppmerksomhet. Folk kommer til å snakke med deg. Om din bunad, sin bunad, bunaden de drømmer om, bunader fra Kina og hvorvidt man bør ha tilhørighet til bunaden man har valgt. Ikke alt på en gang, kanskje bare et emne  men uansett - vær du trygg. I bunad får du en fin kveld. Og om du, som meg, ikke er noen danseløve så er også bunad en fordel. Ingen ser fotarbeidet under en lang stakk, og beltestakk og swing er forbeholdt de mer avanserte. Du kan danse, eller du kan la være. Bedre blir det ikke.

Og så var det den andre delen, kan laget bli for festlig? Kan man nyte alkohol i bunad? Og isåfall hvor mye?
Her holder jeg meg strengt til følgende:
Ja, du kan selvsagt nyte alkohol i bunad. Og selvsagt drikker du deg ikke snydens i bunad . Men ærlig talt; går du noensinne ut med det mål for øyet? Mitt råd er at om det skal være målet bør du enten revurdere kveldens planer eller rett og slett kle deg i kjeledress. Fyll er en uting, og ser like ille ut om du er iført heldekkende ull eller halvdekkende paljetter.





Hmmm, bildet skulle være en kommentar til avsnittet om å ikke alltid være så opphengt i hva andre sier. Jeg synes fremdeles russemottoet mitt var bra.
Men jeg ser at det også kan knyttes opp mot det siste avsnittet, der jeg nevner kjeledress. Og til det kan jeg vel si at russedress er det eneste plagget jeg ser hvor jeg tenker at brukeren kan være lettere animert ( og vel så det). Uten at det blir noe festligere av den grunn altså.


Hva synes du - er det hyggelig med bunadkledde folk i festlige anledninger?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar