tirsdag 2. januar 2018

Dagens tips : valg av symaskin



Det hender jeg blir bedt om å gi råd ved kjøp av symaskin, og for å være ærlig  - det synes jeg er vanskelig.

Jeg har et godt råd som går til alle, uten unntak: Ligg unna de aller billigste modellene. Og det sier jeg ikke fordi jeg er en shoppesnobb, men fordi det er et par tre årsaker til at de billige maskinene er billige.
- de er ikke spesielt solide, ergo vil de trives best med stoff i en bestemt tykkelse og kvalitet. Dermed kan du ende med en maskin som er helt fortreffelig til å legge opp middels tykke bomullsgardiner, men som ikke klarer å legge opp olabukser, sy to lag ull eller to lag silke.
-  de er særdeles enkle. Kanskje trenger du ikke mer enn rettsøm og sikksakk i overskuelig fremtid, men det er jo fint å kunne sy et knapphull eller en glidelås.
- de er utrolig lette og står ofte og hopper på bordet når du kommer opp i marsjfart. Lyden er enerverende både for deg som syr og omgivelsene og bidrar ikke til økt syglede.
- de er ikke akkurat bygd for å vare og søppelberget er stort nok som det er.

Så, hvis du har mulighet anbefaler jeg å bruke litt mer penger på en solid maskin. Les på nettet, spør i symaskinbutikken, tenk på hva du selv har lyst til å sy.
Hvis du "bare " skal sy en barnebunad eller to, legge opp gardiner og utføre enkle operasjoner trenger du ikke en maskin spekket med tekniske finesser. Men, kanskje synes du tekniske finesser er spennende? Da vil muligheten til å leke med pyntestikninger sikkert være en kilde til økt bruk av symaskin?
Og så er det selvsagt det store spørsmålet - hva skal en symaskin koste?
Her melder jeg pass. Selv har jeg en helt gjennomsnittlig symaskin som har tjent meg vel i åtte år og som jeg har tenkt å ha i mange år. Men, jeg bruker den jo ikke så mye, og dete r noe vi ofte glemmer. Jeg syr knapphull for hånd, legger opp for hånd, ofte er store deler av bunaden sydd for hånd og det eneste jeg bruker symaskina til er sidesømmer i stakk.
Noen har råd til å bruke det jeg vurderer som syke summer på symaskiner, slik man også kan blåse store mengder penger på fyrverkeri, avanserte kaffetraktere og diverse plastikk. Det får være opp til den enkelte å vurdere hvor mye de kan bruke.
Rådet er likevel å ikke bruke så mye ( her som i andre situasjoenr ) at du får dårlig samvittighet hvis du ikke bruker nyanskaffelsen et minimum av tid pr. dag, uke og måned.

Og selvsagt, vel så viktig som maskina er hvor du kjøper den. Finn en butikk med hyggelig betjening, spør om de har opplæring ( endel butikker har det), forhandle om rabatt eller ekstrautstyr, sjekk serviceavtaler og vær trygg på at du får hjelp hvis noe går i stykker.

Og sist men ikke minst, du vet de der uslitelige symaskinene fra sekstitallet? Uovertrufne til standard søm. jeg sier bare - uslitelig. Gi litt olje, blås ut støv og om bruksanvisningen e rvekk kan du veldig ofte finne en ny på nett.


 

Dette er ikke min maskin, men den har dukket opp på to sykurs og jeg synes den er så fin. Så selv om jeg prediker måtehold i symaskinparken og viktigheten av å vurdere behov og teller knapper og penger så tror jeg jeg ville gått på en smell hvis jeg kom over en Singer Starlet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar