mandag 10. juli 2017

sommerkurs

Jeg har hatt to kurs i sommer. Først var jeg på Handverksveka i Vågå og holdt kurs i Ullbroderi, og så reiste jeg til Raulandsakademiet og holdt kurs i Brodering av egen bunad.
Som alltid tenkte jeg at jeg skulle ta masse fine , informative og fristende bilder slik at dere skulle bli kjempeinspirert og melde dere på kurs både her og der ( og ikke nødvendigvis hos meg altså).
Intensjonene er gode, men det skorter på gjennomføringen og etter begge kursene kom jeg hjem med et aldeles minimalt utvalg av bilder. Jaja, jeg får skylde på at jeg i utgangspunktet er avsted for å undervise, og at det ikke alltid passer så fryktelig godt med en fotoknipsende lærer.

Her er noen bilder fra Vågå






Først jobbet vi oss gjennom en del prøvelapper jeg hadde med, og den siste dagen var satt av til arbeid med egen bunad. Grunnet få påmeldte ble Handverksvekuaflyttet til lokalene til Jutulskinn, så det ble ingen broderiseanser i prestegårdshagen. Forhåpentligvis får vi sjansen til det neste år.

------

Kurset i Rauland fokuserte på egne bunader, deltakerne hadde med materialpakker og arbeidet seg gjennom sting og teknikker på disse. Målet er selvsagt at alle skal kunne fortsette hjemme og at det å brodere bunad skal være lystbetont. 

Og hva de broderte?
Øst-Telemark, Vest-Telemark, forkle til beltestakk, Graffer og Nedre Buskerud. 
Fin variasjon, og fine eksempler på at både Øst- ogVest-Telemark kommer i et 
utall varianter.



Bildene er av Nedre Buskerud, Øst-Telemark, Vest-Telemark og barnebunad fra Vest-Telemark.



Hver gang jeg legger ut på facebook eller nevner at jeg skal til Rauland får jeg fine turtips. Hittil har jeg ikke kommet meg stort lenger enn ned på tunet for å se på hus, besøke håndverksutsalget eller bare kjenne lukten av norsk sommer. Det blir liksom aldri tid...for selv om kursdagen er ferdig kl. 16 blir alltid noen sittende og jobbe utover kvelden, det er foredrag og det er fine folk å snakke med. Og den ene kvelden , når jeg faktisk skulle ut og gå, syntes jeg det var en god ide å bare lukke øynene et par minutter først. Og da jeg våknet igjen var det vel egentlig bare å rusle i seng...


Jeg liker å holde broderikurs. Det er stor stas å kunne gjøre denne kulturarven tilgjengelig for de som ønsker det, og det er helt fantastisk å se sting legge seg i riktig retning og bli til blader, blomster og stilker. 

PS. Jeg holder helgekurs i Ullbroderi på Raulandsakademiet 9.- 12.november, 
Kanskje sees vi der?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar